Na diverse studiemodellen is daar dan echt de Vespa 946. De naam vormt een verwijzing naar 1946, het jaar dat het Italiaanse merk het leven zag. En daarom is het niet vreemd dat de 946 zijn inspiratie dankt aan de Mp6, het eerste prototype van Vespa uit datzelfde jaar. Zoals het hoort heeft de 946 een stalen monocoque structuur als basis, maar die wordt nu voor het eerst in de geschiedenis van het merk aangevuld met aluminium elementen. Niet alleen ter verfraaiing maar ook om de scooter lichter, lees zuiniger, te maken.
Voor de aandrijving van de 946 zorgt een 125cc eencilinder 4-takt met drie kleppen per cilinder, luchtkoeling en injectie. Een combinatie die goed is voor 11,5 pk bij 8.250 tpm en een maximumkoppel van 10,7 Nm bij 6.500 tpm. De niet al te sterkte krachtbron wordt overigens standaard geleverd met ASR traction control en ook ABS wordt in de Vespa-fabriek in het Italiaanse Pontedera direct gemonteerd.
Naar verwachting arriveert de Vespa 946 in het tweede kwartaal van 2013 ook in ons land. Nog eind dit jaar zal Vespa de prijs bekend maken.