Royal Enfield wil een iets vastere voet in Europa krijgen. Dat blijkt uit alles aan hun presentatie op de EICMA in Milaan deze week.
De geheel nieuwe Interceptor 650 en Continental GT 650 zullen eerst in Europa worden gepresenteerd en pas daarna in India. Een duidelijk statement maakt Royal Enfield. De gigantische thuismarkt moet wachten. Maar goed, een 648cc tweecilinder is voor Indische begrippen dan ook gigantisch. Daar bestaat het straatbeeld nog voornamelijk uit 125cc scooters en hier en daar een 350 of zelfs 500 eencilinder Royal Enfield Bullet. That’s it.
Het vermogen en koppel van die motoren zijn voor Europese motorrijders vaak te laag om serieus genomen te worden. Exact de reden waarom de Indiërs nu dus iets meer oempf aan hun klassieke staande tweecilinder geven. We vatten hem even samen in kale cijfers.
Type | 648cc paraleltwin, viertakt SOHC |
Max. vermogen | 47 pk @ 7.100 tpm |
Max. koppel | 54 Nm @ 4.000 tpm |
Boring x slag | 78 x 67,8 mm |
Compressieratio | 9,5:1 |
Transmissie | zesbak |
Carburatie | elektronische njectie |
Koeling | lucht- oliegekoeld |
Voor nu weten we dat er twee modellen onze kant op komen met het nieuwe blok. De Interceptor 650 lijkt nog het meeste op de iconische Bullet; de Continental GT lijkt sterk op de bestaande Continental GT. Al verzekeren de Indiërs dat hij door het nieuwe frame – dat hij deelt met de Interceptor – eigenlijk niet te vergelijken valt met zijn voorganger. In april verwacht Enfield de twee modellen in Europa te kunnen prestenteren. Kom maar door!
Beeld: Eddie de Vries