Nog maar een paar dagen te gaan tot de EICMA. Natuurlijk zijn we weer van de partij in Milaan om voor jullie het laatste motornieuws te vergaren. Ook op de redactie zitten we vanaf maandagavond op het puntje van onze stoel voor deze eerste persconferenties. Nu met de stilte voor de storm voor ons een mooi moment om terug te kijken op wat fabrikanten vorig jaar allemaal aan ons presenteerden. Onze favorieten!
KTM Super Duke GT
De vakantie staat voor de deur en je wilt een flink eind rijden per motor, zeg Zuid-Italië. Misschien is een 1290 Super Duke dan niet de meest voordehandliggende keuze. De hypernaked is niet bepaald gemaakt voor lange afstanden. Toch zijn er mensen die dat juist als een uitdaging zien. Speciaal voor die groep kwam er de KTM 1290 Super Duke GT.Yamaha MT-10
De FZ1 is al even met pensioen, maar als een naked bike-versie van de Yamaha R1 ooit reden van bestaan had, was het na de EICMA 2015 wel. Yamaha presenteerde de MT-10. De naked combineerde de brute maar bruikbare power van het crossplane motorblok uit de R1 met een praktischere zithouding. Wat alternatieve tuning voor meer middengebied en extra power van onderuit en er was een motor waarmee je op straat meer dan perfect uit de voeten kunt.Ducati 959 Panigale
Qua looks bijna een kopie van de 1299 Panigale, maar motorisch gezien echt verschillend. De geheel nieuwe 959 Panigale kreeg een 955cc blok dat aan de Euro4-normen voldoet. Voor niet Europese markten werd hij echter ook verkrijgbaar zonder deze normen. In die versie was de 959 uitgerust met een superbike-uitlaat aan de onderzijde zoals ook de 1299 Panigale dat heeft. In Europa kwam de 959 te koop met een iets minder sierlijke dubbele uitlaat aan de zijkant.Suzuki SV650
V-twin plezier voor iedereen. Dat was het motto dat Suzuki hanteerde voor de SV650. De vernieuwde SV werd met liefst 140 onderdelen veranderd en woog 8 kilogram minder dan het vorige model. Naast het behalen van de Euro4-norm, leverde het 645cc vloeistofgekoelde v-twinblok meer koppel onder- en middenin het toerenbereik. Verder zou de motor vloeiender lopen bij hoge toeren.BMW RnineT Scrambler
Waar we ook keken op de beursvloer in Milaan, overal zagen we scramblers. Als we dan toch een scrambler zouden moeten uitkiezen van de EICMA 2015, zou het deze zijn. Dat de BMW RnineT de basis zou kunnen worden voor nog veel meer, dat was wel vanaf het begin duidelijk. Maar de Duitsers lieten het niet alleen over aan de diverse (semi-)professionele custombouwers, maar gooiden er zelf ook nog een versie tegenaan: de RnineT Scrambler.