zaterdag 23 november 2024

EICMA: KTM 790 Duke

We snappen wel waarom KTM de 790 Duke The Scalpel noemt, omdat een dergelijke aanduiding verwijst naar medische precisie en veel scherper dan die compacte dunne mesjes wordt het niet. Alleen des KTMs zijn de persfoto’s meer van het niveau kapmes dan wat anders.

De 790 Duke is de eerste van KTM’s nieuwe lijn van middenklasse-machines. Uiteraard is de nakedbike voor KTM een belangrijke pijler, zeker als je kijkt hoe veel ze er voeren; de 125 Duke, de 200 Duke, de 390 Duke, de 690 Duke en de 1290 Super Duke. Dat klopt, voor 2018 blijft de 690 gewoon gehandhaafd, dus de 790 Duke komt erbij in plaats van dat het de eencilinder vervangt.

Uiteraard is het gloednieuwe paralleltwin LC8c-blok – waarin de kleine c voor compact staat – het pareltje van het nieuwe model en met goede reden ook, aangezien het een groot gat in het gamma van KTM opvult. Logischerwijs gaan we het motorblok in de nabije toekomst dan ook vaker terugzien in verschillende modellen. Voor de 790 Duke is het blok getuned voor bruikbaarheid en niet zo zeer brute power. Maar, niet getreurd, want met 86 newtonmeter koppel bij 8.000 tpm en 105 pk bij 9.000 tpm zit er echt wel gang in. Zeker aangezien KTM een drooggewicht van maar 169 kilo opgeeft, zal het aardig van zijn plek komen.

Meer nieuws onder de zon
Geen nieuws in de zin van vering, wat uiteraard van de gelieerde firma WP komt, met een 43 mm-dikke WP-voorvork aan de voorzijde en een WP-monoshock achter. Over instelbaarheid wordt niet gesproken, maar de kans bestaat dat ze de formule van de 690 overnemen. Dat wil zeggen dat de basis 790 Duke weinig tot geen instelbaarheid krijgt en een eventuele R-versie luxer geveerd zal zijn.

Voor het echte nieuws kijken we verder naar de achterzijde, want het subframe is bijvoorbeeld opgetrokken uit aluminium. In een slimme zet integreerde ze alles in dit subframe. Denk aan de airbox en luchtinlaten. Zo hoefde dat er niet nog eens in gemonteerd te worden, wat het gewicht en de gewichtsverdeling ten goede komt. 

Qua elektronica is de 790 Duke ook absoluut niet zomaar een middenklasse machine, want behalve een TFT-dashboard, ride-by-wire, tractieregeling en rijmodi, krijgt de 790 Duke ook bochten-ABS – mét supermoto-modus, zodat enkel de remdruk naar het voorwiel gereguleerd wordt en het achterwiel blokkeren tot de mogelijkheden behoort. Tel er nog een quickshifter – op- en terug! – en launch control bij op en je weet dat de 790 Duke moeilijk op een foutje te betrappen zal zijn.

Misschien moeten we de hakmes-opmerking maar terugnemen. Al met al klinkt de 790 Duke inderdaad meer als een scalpel of een fileermes. Maar dan wel echt de scherpste die je ooit meegemaakt hebt. 

 

[justified_image_grid ids=26262,26263,26264,26265,26266,26267,26268,26269,26270,26271,26272,26273,26274,26275,26276,26277,26278,26279,26280,26281,26282,26283,26284,26285,26286,26287,26288,26289]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen