zaterdag 23 november 2024

EICMA 2015: Kawasaki pakt uit in Milaan

Al een paar jaar rijdt het Kawasaki Racing Team haar wintertests met speciale testkleuren. Of ja, kleuren; het matte zwart van blank koolstofvezel zet vooral de toon. En laten nu net die zwart met witte testmachines door de massa enorm gewaardeerd te worden. De sexy eenvoud wordt bij KRT dan nog afgezet met een sneeuwvlok met het Japanse karakter Fuyu (betekent winter) erin hier en daar, wat het net even wat specialer maakt. Deed een merk nou toch eens wat met die retegave testmodellen, en zie hier: de gloednieuwe 2016 Kawasaki Ninja ZX10R in de Winter Edition. Compleet met matzwarte lak en witte graphics – sneeuwvlok incluis. Als kers op de taart hangt er ook nog een Akrapovic uitlaatdemper aan de ZX10R in wintertrim. Zo kun je je echt compleet Tom Sykes of Jonathan Rea voelen, terwijl jij lekker wacht tot het weer warm genoeg is om zonder (ijs)berenvel op de motor te stappen.

Kawasaki Z800 & Z1000 Sugomi Edition

Kawasaki’s zijn groen toch? Niet de Sugomi Editions van de 800 en 1000 Z-modellen van Kawasaki. Die zijn er voor 2016 namelijk in het matzwart met ‘burgundy’. Wijnrood dus. Onthoud even dat dit het merk is dat ooit een Z1000 neerzette met slangenleer over het zadel. Toeval of niet, maar ook die was toentertijd bordeauxrood. Het moet wel gezegd worden dat dit tweetal iets ingetogener is. Het burgundy wordt beperkt tot accenten in het lakwerk, velgstriping en – hate it or love it – wijnrood geanodiseerde buitenpoten voor de voorvork. Verder krijgen de Z1000 en Z800 Sugomi een koolstofvezel Akrapovic-demper voor dat beetje extra sportiviteit.

Kawasaki J125

Buddy opendoen op de nieuwe Kawasaki J125 is net als met de koelkast; er gaat meteen een lampje branden. Handig voor wanneer je ’s nachts wakker wordt en je, nou ja, iets uit de buddy van je J125 moet halen. De Kawasaki J125 is helemaal nieuw, maar deelt desondanks veel met zijn grotere J300-broertje. De voordelen – denk aan een behoorlijk ruime buddy, speciaal extra veilig contactslot, ABS en een zeer luxe dashboard – en weinig van de nadelen. Uiteraard is de 125cc scooter geschikt voor het A1-rijbewijs, waarmee Kawasaki slim inspeelt op de grote vraag naar ruim bemeten scooters die A1-geschikt zijn.

Kawasaki Soul Charger 

Ze zijn bij Kawasaki voorlopig nog niet uitgekeken op drukvulling, sterker nog ze zijn echt zielsgelukkig met het concept. In Tokyo presenteerden ze onlangs al de ontwerpstudie van de Spirit Charger (SC01), een soort café race-uitgevoerde H2, en nu is er de Soul Charger (SC02). De Soul Charger is opnieuw een ontwerpstudie die op de H2 gebaseerd lijkt, maar dit maal is het een naked, zij het ook hier weer met old school-knipogen. En net als bij de SC01 ontbreekt van de SC02 ook ieder spoor wat specificaties betreft. Waar het niet aan ontbreekt is ambitie, want met deze concepten willen ze het vuurtje aan blijven wakkeren dat vooralsnog hel brandt onder het concept van de Kawasaki’s met geforceerde inlaat. Of, en zo ja wanneer, we daadwerkelijke productieversies van deze modellen tegen gaan komen is en blijft voorlopig een raadsel. Maar als die zelfs niet op de Tokyo Motor Show (SC01) EICMA (SC02) geïntroduceerd worden, misschien dan toch op de Motorbeurs in Utrecht?

Foto’s: Kawasaki

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen