De CB300R is met een rijklaargewicht een pluimgewicht waar de concurrentie niet aan kan tippen. De eencilinder-medestander BMW G310R weegt 158,5 rijklare kilo’s en de KTM 390 Duke 149 droge kilo’s. De Honda zit daar dus nog een stukje onder, met slechts 143 kilogram droog.
Het werd hoog tijd dat Honda deze motor aanpakte, want de CB250 kwartliter kon nooit een vuist maken. Eerlijk gezegd kan de nieuwe 286cc zware mono dat met zijn 23.1 kW (31.4 pk) @ 8500 tpm en 25.7 Nm @ 7500 tpm ook niet. Het sturen met deze lichtgewicht moet dus het verschil maken. Daarvoor rust Honda hem uit met een 41 mm upsidedown-vork, Dunlop-banden en een speelse geometrie. Het woord ‘speels’ vormt een goedkoop, maar dankbaar bruggetje naar het lijnenspel. De Neo Sports Café-looks die hij deelt met de 125 en 1000 zijn strak en uitermate geslaagd. Hiermee trek je zelfs met een beginnersfiets alle aandacht naar je toe.
[justified_image_grid ids=25821,25822,25823,25824,25825,25826,25827,25828,25829,25830,25831,25832,25833,25834,25835,25836,25837,25838,25839,25840,25841,25842,25843,25844]