De nieuwe CB1000R gaat ongeveer geljk op met de concurrentie, maar hij maakt wel korte metten met het vorige model. Hij is namelijk twaalf kilo afgevallen, waarvan alleen al 4,5 kilo bij de uitlaat. De duizend had nog nooit van elektronica gehoord, maar dat is anno 2017 rechtgezet. Ride by Wire biedt de keuze uit vier rijmodi. De elektronica grijpt in op gasreactie, vermogen, motorrem en traction control.
Zowel qua uiterlijk als qua innerlijk lijkt de CB1000R erg op zijn voorganger. De vier-in-lijn komt uit de CBR1000RR Fireblade en produceert 145.6 pk en 104 Nm. Dat zijn er maar liefst 20 meer dan voorheen. Bij 10.000 tpm is het blok 16% sterker, maar het draait niet alleen om topvermogen. Het middengebied is vijf procent sterker. Gecombineerd met een vier procent kortere gearing levert dat een bommetje op. Tot 130 km/h laat je een Fireblade gewoon achter je.
De wielbasis groeit met 10 mm naar 1455 mm, maar de duizend oogt nog kleiner door de 90 mm kortere koplamp en de lage nummerplaathouder. Hopelijk heeft de Showa Big Piston upsidedown-vork meer in zijn mars dan het vorige model want dat was vaak de beperkende factor bij serieus stuurwerk. Achter monteert Honda eveneens een Showa schokdemper. Het is nog even wachten op prijs en levertijd.
CB1000R+
Naast de standaard CB1000R levert Honda ook een +. Het plusje staat in dit geval voor leuke extra’s zoals een quickshifter, handvatverwaming, maar ook een luxer voorspatbord, hugger, radiatorbekleding en een metalen miniatuurruitje.
[justified_image_grid ids=25846,25847,25848,25849,25850,25851,25852,25853,25854,25855,25856,25857,25858,25859,25860,25861,25862,25863,25864,25865,25866,25867,25868,25869,25870,25871,25872,25873,25874,25875,25876,25877,25878,25879,25880,25881,25882,25883,25884,25885,25886,25887,25888,25889,25890,25891]