De Aftrica Twin etaleert zich sinds 2016 moeiteloos als allemans vriend, alsof hij nooit is weggeweest. Wel zijn er een aantal dingen veranderd voor het nieuwe model. Onder andere zijn de voetsteunen breder gemaakt voor meer ondersteuning bij het staand rijden. Samen met dit verandert de bevestiging van de duosteunen zodat je als rijder meer voetruimte hebt. Als je staand rijdt is het vrij handig om het dashboard te kunnen aflezen en daarom is deze vlakker gemaakt. Het motorblok is bij het 2018-model ook flink aangepast: een nieuwe luchtfilterkast wat de prestaties moet verbeteren in het middengebied. Hierbij gaan de uitlaatgassen niet langer door een katalysator, maar door twee katalysatoren en vervolgens door een kleinere demper met twee in plaats van drie kamers. Het ademt makkelijker en klinkt beter. Dankzij een 300 gram lichtere balansas draait de Twin makkelijker toeren. Een litium-ion accu weegt 2,3 kg minder dan de eerdere loodaccu en dat helpt mee aan het totale gewichtsverlies van twee kilo.
Dankzij Throttle by Wire (TBW) beschikt de Africa Twin niet langer over drie niveaus van traction control, maar over zeven (of volledig uitgeschakeld). De allroadmotor kent drie rijmodi: Tour, Urban en Gravel. De elektronica grijpt niet alleen in op de gasreactie en vermogen, maar ook motorrem en traction control. Vierde stand User, stel je als berijder zelf samen.
De XL-variant van de Africa Twin
De Aftrica Twin Adventure Sports pakt je vast en laat je niet meer los. Dat het door het kleurenschema een meer dan schaamteloze knipoog is naar de dertig jaar geleden gelanceerde XRV650 maakt niets uit, dat maakt hem alleen nog maar pakkender. De XL-variant is gebouwd met het oog op een nog groter potentieel voor on- en offroad avontuur en is zelf ook groter dan de ‘gewone’ variant. De XL-Africa Twin heeft een rijklaargewicht van 243 kg bij de standaarduitvoering en 253 kg met DCT. Achter actieradius van 500 km schuilt de 24,21 benzinetank, met een vergroting van 5,4 liter. Ook de grondspeling is toegenomen, want deze bedraagt 270 mm. Hier is de 45 mm dikke Showa-voorvork verantwoordelijk voor met een veerweg van 252 mm.
Het nieuwe zadel is vlakker, groter en dikker. Het brengt de zadelhoogte op een indrukwekkende 900/920 mm hoogte. Het stuur – met standaard handvatverwarming – staat vanwege het dikkere zadel 32,5 mm hoger en 5 mm verder naar achter. Om niet alleen zittend, maar ook staand plezieriger te reizen, zijn ook bij de XL-variant de voetsteunen breder gemaakt. Windbescherming is niet het sterkste punt van de Africa Twin, maar dat moet op de Adventure Sports beter zijn dankzij het 80 mm hogere ruitje. Stevig buizenwerk en een uit de kluiten gewassen carterplaat moeten al het moois bij een valpartij heel houden. De zelf uitschakelende achterknipperlichten houden de zaak ook heel. Bij een vertraging van 6.0 m/s of meer lichten ze namelijk op. Het blok is gelijk aan dat van de Africa Twin.
De prijzen en levertijden zijn helaas nog niet bekend voor beide modellen.
[justified_image_grid ids=25939,25940,25941,25942,25943,25944,25945,25946,25947,25948,25949,25950,25951,25952,25953,25954,25955,25956,25957,25958,25959,25960,25961,25962,25963,25964,25965,25966,25967,25968,25969,25970,25971,25972,25973,25974,25975,25976,25977]