Het mocht even duren (veel te lang!) maar daar is dan eindelijk de Moto Guzzi California 1400. Wat een machine! Het blok is een in de lengterichting geplaatste 90? (en niet 45? zoals we eerder schreven) graden V-twin. Volgens Guzzi gaat het hier om de grootste V-twin afkomstig uit Europa ooit. Exoten uitgesloten dan. Met een boring x slag verhouding van 104 x 81,4 mm komt de California inderdaad aan een ronduit royaal slagvolume van 1.380 cc. Alsjeblieft. Of het een onsje meer mag zijn…
De California laat zich bedienen met ride-by-wire gasklep-aansturing, inclusief drie rijmodus. Ook drietraps-traction control behoort tot het elektronica pakket. De dikke luchtgekoelde klappen van de twin spreiden zich over een toerenbereik van 6.500 tpm waarbij het topkoppel (120 Nm) al bij 2.750 tpm wordt aangeboord. Zoals het hoort is de zesde versnelling een overdrive.
De California laat zich opsplitsen in een Touring en Custom variant, de eerste doet het onder andere met een windscherm, 35 liter koffers, valbeugel en verstralers. De custom is meer basic. Beide doen het standaard mét ABS en cruise control.