zaterdag 23 november 2024

EICMA: Ducati Panigale V4 R

De Panigale V4 R was een moetje, zou je kunnen stellen. Het reglement van het WSBK stelt namelijk dat viercillinders slechts een cilindercapaciteit van maximaal duizend cc mogen hebben. Het Desmosedici Stradale V4-blok dat we vorig jaar van Ducati leerden kennen heeft er 1.103. Een probleem. 

Maar een oplossing is gevonden. Maak kennis met de V4 R. Die is vrijwel exact gelijk aan de standaard V4, op één belangrijk punt na. In de R hangt namelijk het Desmosedici Stradale R-blok: De 998 cc variant. En dat is niet zomaar een teruggeboord examplaar. Vergeleken met de basis is de R geoptimaliseerd voor een vloeiende overbrenging van de 221 paarden die bij 15.250 tpm staan te steigeren. Piekvermogen ligt 2.250 tpm hoger dan bij het 1.103cc model. Maar het kan nog extremer. Monteer je het volledige Akrapovi?-uitlaatsysteem dan heb je 234 pk onder je hoede. 

De V4 R is enkel en alleen bedoeld voor het circuit. Zo heb je geen spiegels, is een kenteken krijgen niet mogelijk maar heb je ter compensatie dan wel weer een pitlimiter! Last but not least zien we de winglets hun intrede maken op de Panigale ‘voor de gewone man’. Om aan de homologatieregels te voldoen worden er in ieder geval 500 gebouwd. 

Foto’s: Ducati

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen