Alleen de naam is hetzelfde, verder is het een compleet nieuwe motor. Duidelijk taal van Ducati zojuist op de persconferentie maar ze hebben een punt (of twee). Het nieuwe 821cc metend blok is geen luchtgekoelde desmo, maar een vloeistofgekoelde Testastretta-twin. Ducati bouwde de krachtbron opnieuw op, met in het achterhoofd ook toekomstige projecten zoals een kleine Multistrada. De onderhoudsinterval voor de grote beurt is gezet op 30.000 kilometer en dat geldt ook voor de kleine beurt waardoor je dus elke 15.000 kilometer naar de dealer mag.
De Hypermotard komt er in een gewone en een brutere SP-variant en een heuse Hyperstrada-versie. Allen hebben hetzelfde 110 pk sterke blok. Qua vering is er wel verschil en flink ook. Kayaba veerwerk voor de gewone en Strada, een 50 mm Marzocchi voorvork en een Öhlins piggybag achter voor de SP. Verschil moet er zijn (al is het alleen maar om ze te herkennen). De driespaaks gesmede Marchesini’s van de SP zijn lichter dan de gegoten 10-spaaks exemplaren van de ander twee.
De Hyperstrada is misschien echter wel de meest revolutionaire Ducati van het stel want deze is gericht op snelle vakantiegangers. Windscherm, zijtassen, middenbok, 12V-aansluiting en handgrepen voor de passagier zijn standaard. Wat? Op zo’n Ducati? Ja… Maar het kan nog gekker met de Diavel Strada. Een aangepast stuur en een zadel met foamlaag moeten voor meer comfort zorgen. De ruggensteun lijkt ons voor passagiers van levensbelang… Wie durft?