Alles is groot, groter, grootst met de K1600 Grand America. Met dit model eert BMW de Amerikaanse gedachte. Waar moet je beginnen met zoveel machtsvertoon? Is het de verkoopprijs, de luxe, het comfort of de bagagemogelijkheden? Of toch de zijdezachte, maar zsterke zes-in-lijn met 160 pk en 175 Nm?
De topsnelheid is het in ieder geval niet, want die is begrenst op 162 kilometer per uur. Dit vanwege de ‘American way of riding’ maar ook door de stabiliteit op hoge snelheid die door de topkoffer in gevaar komt. Best opmerkelijk, want een K1600GTL heeft hier weinig last van. Alleen deze vormt ook niet het uitgangspunt, dat is de K1600B. Dit levert een silhouet op dat van hoog naar laag verkoopt, wat volgens BMW een maximaal relaxte zitplek uitstraalt voor zowel de bestuurder als de passagier. De passagier zit 70 mm lager en heeft een lekkere steun in zijn of haar rug van de topkoffer.
De luxe kan niet op bij deze American Dream van Duitsen Bloed. Natuurlijk heeft hij rijmodi, elektronische vering, een achteruitversnelling (met 364 kilo geen overbodige luxe), ruime voetplanken, audiosysteem, verwarmde handvaten/zadel en cruise control. Toch beslaat de lijst met accessoires nog twee kantjes A4. De prijs? Een schamele € 30.134.
[justified_image_grid ids=25979,25980,25981,25982,25983,25984,25985,25986,25987,25988,25989,25990,25991,25992,25993,25994,25995,25996,25997,25998,25999,26000,26001,26002,26003,26004,26005,26006,26007,26008,26009,26010,26011,26012,26013,26014]