Het Benelli Style Center in Pesaro heeft beslist niet stilgezeten, de afgelopen maanden en jaren. Voor avonturiers van elk kaliber heeft het merk nu de BKX 300 de wereld ingestuurd. Een heel aantrekkelijk ogende adventurebike, met onder meer een erg bijzondere koplamp.
Beitelwerken
De nieuwkomer wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde, 292,4cc ééncilindermotor met dubbele bovenliggende nokkenassen, vier kleppen en een zesbak. De basis was de 250cc-motor die Benelli al op stock had, maar waar onder meer de drijfstang, verbrandingskamer en de uitlaat volledig zijn herbekeken. Na de beitelwerken voldoet het blok niet enkel aan Euro5+, het levert nu ook 29,2 pk bij 9.000 tpm en piekt qua koppel op 24,5 Nm bij 7.000 tpm.
Kawasaki’s nieuwe pittige middenklassers: Benelux krijgt Ninja 500 en Z500 SE
Toegankelijk avonturieren
Het bijgespijkerde blok huis in een nieuw stalen frame, dat op de 19/17-inchwielen rust middels een 41mm UPSD-vork en monoshock met instelbare veervoorspanning (beide 180mm veerweg). Wat de remmen betreft: daarbij rekent Benelli op twee schijfremmen, één op elk wiel, met een diameter 280mm/240mm, en respectievelijk een vier- en een enkelzuigerremklauw. Met een zadelhoogte van 835mm en een rijklaargewicht van amper 165kg is de BKX300 best toegankelijk, terwijl je met de 13,5-litertank dik 300 kilometer zou kan bollen.
Beschikbaarheid
Voor de volledigheid: standaard is de BKX300 uitgerust met een LCD-scherm, volledige ledverlichting (incl. DRL) en een USB-laadpunt. De 2024 Benelli BKX 300 zal in de tweede helft van 2024 verkrijgbaar zijn, voor een nog onbekende prijs.