vrijdag 22 november 2024

EICMA 2023: 2024 MV Agusta LXP Orioli

Het is intussen twee jaar geleden sinds MV Agusta ons voor ’t eerst probeerde warm te maken met z’n op de Cagiva Elefant geënte Lucky Explorer-concepten. Het 5.5-idee werd intussen via de slachtbank afgevoerd, maar de Lucky Explorer 9.5 bleef op de rails. Al duurde het wachten wel erg lang – tot nu: MV Agusta lanceert z’n LXP Orioli.

Het grote publiek zal nog even moeten wachten om een LXP in huis te halen: de opvallend witgelakte Orioli is een speciale, op 500 stuks gelimiteerde versie van de langverwachte hoogpoter. De LXP Orioli is genoemd naar rallyrijder Edi Orioli, die de Dakar tot vier keer toe op z’n naam schreef – twee keer aan het stuur van de Cagiva Elefant.

EICMA 2023 nieuws: dit is de 2024 Suzuki GSX-8R

Motor

Onderhuids huist de nieuwste versie van MV Agusta’s 3-cilinder lijnmotor, goed voor 931cc, 124 pk en 102 Nm. Daaraan gekoppeld is een 6-versnellingsbak en een 4e generatie MV EAS-quickshifter.

Voorts wordt het blok aangestuurd via ride-by-wire, en gecontroleerd door een 6-assige IMU. Die zet de deur open voor vier rijmodi, bochten-ABS (Continental MK100), tractiecontrole en cruisecontrole. Sleutelloos starten behoort tot de basisuitrusting, evenals een 7-inch TFT-kleurenscherm met alle mogelijke connectiviteit en ledverlichting rondom.

Rijwielgedeelte

Bovengenoemde triple huist in een dubbel wiegframe met trellis subframe en een alu swingarm. Dat steunt op een 48mm Sachs UPSD-vork en monoshock, die beide volledig verstelbaar zijn en een veerweg van 210mm ter beschikking hebben. Mede daardoor beschikt de LXP Orioli over 230mm grondspeling en bedraagt de zadelhoogte 850-870mm.

Gewichtsverlaging

Om de 21/18-inch spaakwielen liggen Bridgestone Battlax Adventure AX41, die afgeremd worden door onder meer twee Brembo Stylema-remklauwen en 320mm schijven vooraan. Droog weegt de LXP een potige 224 kg. Wie daar wat kilo’s van wil afpitsen, kan ‘m uitrusten met de speciale Termignoni-kit die bij deze LXP Orioli hoort: daardoor zakt het gewicht met maar liefst 4 kg.

Let op: de LXP Orioli is geen productiemodel, maar een gelimiteerde editie. MV Agusta is van plan om slechts 500 exemplaren van deze trail in de markt te zetten. De eerste leveringen staan gepland voor het einde van het eerste kwartaal van 2024, voor een nog onbekende prijs.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen