Een clusterbom. Zo kan je de regen aan inslaande nieuwtjes van Ducati misschien het best omschrijven. In de aanloop naar de EICMA lanceerden de dames en heren uit Borgo Panigale achtereenvolgens nog snel hun DesertX Rally en de Multistrada RS, gingen ze nog even een MX-programma opzetten en kwamen ze met de Hypermotard 698 op de proppen. Maar zelfs dat nieuws kan niet tippen aan de afsluiter op EICMA: de Panigale V4 SP2 30° Anniversario 916. Een geweldig eerbetoon aan de legendarische 916, in een gelimiteerde serie en qua kleurstelling geïnspireerd op kampioenenmotor van Carl Fogarty uit 1999!
2024 Ducati Hypermotard 698 Mono: de ultieme eencilinder Supermotard voor op de weg
30!
Die dertigste verjaardag verwijst naar de EICMA van 1993, exact 30 jaar geleden, waarop Ducati 916 aan de wereld werd getoond. Een instant-icoon, die met z’n kleine gestalte, slanke profiel en waanzinnig knappe design wereldwijd harten in vervoering zou brengen. Als er één motor een welgemikte ode verdient, dan wel deze opper-Ducati, toch? Dus verbouwde Ducati een ‘standaard Panigale V4 SP2’ – nu ja, wat heet… – tot de oogverblindend mooie, op 500 stuks gelimiteerde Panigale V4 SP2 30° Anniversario 916. Of er nog eentje beschikbaar is op het moment dat u dit nieuwsbericht gelezen hebt, durven we u niet te beloven…
Overtreffende trap
De SP2 zelf is al een overtreffende trap van de Pani V4, door z’n, carbonwielen, de droge STM-EVO SBK-koppeling met 9 platen (zoals op de WSBK-motor), racevoetsteunen en een pak carbon onderdelen – waaronder winglets. Om het allemaal nog wat exclusiever te maken, is de motor ook voorzien van een gehomologeerde Akra-demper (-2kg), de billet alu tankdop, Brembo Stylema R’s met een MCS mastercilinder, en een volle racekuip. Wie z’n exclusieve pareltje over het circuit wil jagen, zal blij zijn met de standaard meegeleverde billet alu pluggen voor de gaatjes die de spiegelstelen in de kuip achterlaten, tools om de nummerplaathouder te verwijderen en het open carbon koppelingsdeksel. In het vooronder ligt uiteraard de 1.103 cm3 Desmosedici Stradale, die op de SP2 goed is voor 215,5 pk.
Speciaal voor verzamelaars
De kleurstelling is zoals gezegd geïnspireerd op de 916 waarmee Carl Fogarty in 1999 wereldkampioen WSBK werd, en die iedereen zich herinnert omwille van de opvallende ‘1’ op de witgelakte kopkuip. Voorts is de Anniversario opgewaardeerd met tricolore banden, zowel op de kopkuip als op de staart, en opvallende 916-logo’s op de flanken. Het logo van de 30e verjaardag is op het zadel geborduurd. De Panigale V4 SP2 30° Anniversario 916 wordt compleet geleverd met een reeks elementen speciaal voor verzamelaars. Deze omvatten de gefreesde kroonplaat met modelnaam en progressief nummer, het certificaat van echtheid en de speciale motorhoes.
Prijs
De standaard 2024 Ducati Panigale V4 SP2 kost bij ons al een waanzinnige 40.890 euro (47.690 euro in NL), dus hoeft het niet te verwonderen dat deze gelimiteerde editie nog enkele duizenden euro’s duurder is: in België kost het feestvarken een potige 44.000 euroflitsers (de NL-prijs is nog niet bekend).