Het kleinere broertje, de XSR700, is er pas net of de XSR900 is nu ook al een feit. Gebaseerd op de MT09, heeft de XSR900 bijna het complete rijwielgedeelte van de 850cc driecilinder. Dus de 41mm upsidedown-voorvork, het haast golvende aluminium frame en bijbehorende achterburg en de chique multispaaks gietwielen. Onderscheid met de XSR900 vinden we in het tweedelig lederen zadel, de retro aluminium brandstoftankcovers, spatborden en koplampbeugel, en de ronde designs van de koplamp, het achterlicht en de compacte en lage uitlaatdemper. Uiteraard heeft de XSR900 ook alle go van de 850 driepitter om de show van de klassieke speed blocks bij te staan, maar nieuw in de reeks is de tractieregeling, die overigens ook op de andere MT09-modellen terugkomt voor 2016. Eigenlijk is enkel de gele speed blocks-kleurenstelling de juiste, maar voor wie niets met Kenny Roberts Senior heeft komt hij er ook in het matgrijs en in het blauw.
Yamaha’s zestigste verjaardag
Als er wat te vieren valt bij Yamaha, kun je er vanuit gaan dat er Speed Blocks uit de kast gehaald worden. De geel met zwarte kleuren, waar Kenny Roberts Senior beroemd en berucht mee geworden is, zijn inmiddels al aardig veel gebruikt, maar vervelen toch nog steeds niet. Met de Yamaha XSR700, VMAX, XJR1300, XJR1300 Racer, XV950 Racer en SR400 is de Sport Heritage-familie inmiddels behoorlijk groot. Allemaal kunnen ze volgend jaar in de gele Speed Blocks-kleuren besteld worden. O, en nota bene komt de XV950R er ook nog in een chique donkerblauw, willen ze graag dat wij nog even vermelden. Bij deze.
Foto’s: Yamaha