De FZ1 is al even met pensioen, maar als een naked bike-versie van de R1 ooit reden van bestaan had, is het wel nu, zie hier dan ook de Yamaha MT-10. De MT-10 combineert de brute maar bruikbare power van het crossplane motorblok uit de Yamaha R1 met een praktischere zithouding door. Wat alternatieve tuning voor meer middengebied en extra power van onderuit, en je hebt een motor waarmee je op straat meer dan perfect uit de voeten kunt. Het uiterlijk is, net als alle MT-modellen, geïnspireerd door de ‘The Dark Side of Japan’ en zal niet iedereen evenveel aanspreken. Maar de straatvechters waar dergelijke motoren ook wel naar vernoemd worden, zijn over het algemeen ook niet moeder mooiste. Ze zijn bruut, maar wel gruwelijk effectief. Hoe effectief? Deze MT-10 heeft zelfs cruise control. En daarnaast krijgt hij in drie standen instelbare tractieregeling, drie verschillende rijmodi, ride-by-wire en een slipperkoppeling mee. Qua rijwielgedeelte is er logischerwijs flink leentjebuur gespeeld bij de R1. Zo zijn de vering en de remmen iets of wat aangepast, maar verder één op één overgenomen. Alles is dan ook instelbaar. Geen halve maatregelen dus voor het naakte broertje. Verder is de geometrie ten opzichte van R1 aangepast, wat inhoudt dat de MT-10 een liefst 19mm kortere wielbasis heeft dan de R1. Dat gecombineerd met het elektronische vangnet en het brede stuur maakt van de MT-10 een gedegen stuk tweewielig gereedschap om flink lol mee te hebben op straat. Qua kleuren kun je kiezen tussen een donkergrijs met fluorgeel, zwart met rode accenten en het welbekende Racing Blue. Overigens wordt er nog geen woord gerept over eventuele vermogensopgaves, maar je kunt er natuurlijk donder opzeggen dat de MT-10 meekan met concurrenten als de Tuono V4 en de S1000R. Twee dingen zijn in ieder geval zeker: de MT-10 staat in mei van 2016 bij de dealers en de strijd om de powernaked-heerschappij is pas net begonnen.
Yamaha MT-03
Nog een nieuwe telg in de MT-familie, al komt de naam van deze je wellicht vaag bekend voor, maar deze MT-03 is toch iets dan de 660cc eencilinder die Yamaha tot voor kort in het gamma had. Nee, deze MT-03 heeft ‘slechts’ 321cc, en de slimmeriken onder ons hebben al gesnapt dat de MT-03 inderdaad op de Yamaha R3 gebaseerd is. Kort om, de MT-03 heeft een compacte tweecilinder en een even compacte bouw. Alles met als doel de motor voor de iedere beginnende bestuurder bruikbaar te maken. De zit zet je meer ‘in’ dan ‘op’ de MT-03, waardoor je meer gevoel krijgt met de motor. Ook is de voeten vlak aan de vloer zetten op die manier eenvoudiger. ABS is zelfs op de kleinere MT’s standaard, maar dat mag ook wel want met 298mm is de zwevende schijf in het voorwiel echt niet klein geschapen. Over prijzen wordt tot op heden niet gesproken, wel dat de MT-03 in februari van volgend jaar bij de dealers staat in de kleuren Midnight Black en Race Blu.
Foto’s: Yamaha