Bimota werkte ooit met Honda blokken in het allerprilste begin, later volgden onder meer Kawasaki, Yamaha en Suzuki, maar de laatste jaren was het vooral Ducati en nog het meest recent met BMW-viercilinders in de BB3. Die laatste samenwerking was een stroeve, dus Ducati werd weer aangeproken als leverancier. Twee modellen kwamen hieruit voort.
De eerste is (bovenstaande) de Tesi 3D RaceCafé. Een caféracer-uitvoering van de Tesi 3D; Bimota’s beroemde naafgestuurde bouwwerk. Al is deze dankzij een bruin lederen zadel en een rond koplampje opeens een klassieke schoonheid. Nou, laat dat klassieke maar weg; modern tot en met. De vering is topspul uit Zweden, vering komt uit Bergamo in Italië en er is nog heel veel meer. Neem de voor- en achtervorken, bijvoorbeeld. Allebei uit carbon gemaakt inclusief een excentrische hoogteversteller, ook voor en achter. Het frame en overige delen bestaan nog steeds uit een bijelkaarraapsel van hoogwaardig gefreesd aluminium. Lekker kwijlen dus. Overigens waarschijnlijk niet door het immense vermogen, want het ietwat brave 803cc Scrambler Ducati-blok verzorgt de aandrijving.
Voor het vermogen kun je beter eens naar Bimota’s andere nieuwtje kijken. De Impeto – Italiaans voor impuls – moet Bimota een duwtje in de rug geven, en een flinke duw is het, want het blok is gepikt uit de Diavel. 162 paardenkrachten en bakken koppel dus, tot u dienst. Verder oogt de Impeto vooral als een geupgrade DB8 Bimota, wat niet verkeerd is, maar nieuws is het ook niet echt. Tot je even de optielijst erbij pakt, waar dikgedrukt een supercharger in staat. Een eindsprintje naar de 190pk moet ‘ie volgens Bimota wel doen, alsof het niets is. Zeker wanneer je bedenkt dat de Impeto schoon aan de haak slechts 177 kilo weegt.
We danken Ducati even voor gestructureerde opzet van haar motorblokken, want mede daardoor is de superchargerkit plug-and-play voor veel Ducati-aangedreven motorfietsen, waaronder die van niemand minder dan… nou ja, Ducati zelf. Geinig!