Egli Motorradtechnik, een naam die een belletje doet rinkelen bij doorgewinterde motorsportliefhebbers, staat op het punt zijn deuren te sluiten. Deze legendarische chassisbouwer heeft in het verleden enkele iconische machines gecreëerd en produceerde tot voor kort in beperkte oplage racemodellen.
Het verhaal begon allemaal in 1965, toen Fritz W. Egli zijn eerste op maat gemaakte café-racers met 998cc Vincent Black Shadow V-Twin-motoren begon te bouwen. Zijn getunede motorfiets won in 1968 het Zwitserse motorheuvelkampioenschap, waardoor bestellingen voor replica Egli-Vincents binnenstroomden. De Vincent Rapide, gelanceerd in 1937, genoot bekendheid als ’s werelds snelste productiemotorfiets na de Tweede Wereldoorlog.
Fantic Motor FR 700 Concept: een racemotor voor de straten
Fritz Egli stond voor de uitdaging van schaarse Vincent-motoren, aangezien Vincent de serieproductie in 1955 stopzette. Om dit probleem te overwinnen, richtte Egli zich op grote Japanse motorfietsmotoren uit de jaren 1970. Hij ontwierp frames met een centrale tubulaire ruggengraat en oefende invloed uit op andere framebouwers zoals Manfred Rau en de Healey-broers.
Tegen 1988 staakte Egli de productie van zijn eigen frames vanwege de vooruitgang van Japanse motorfietsfabrikanten. Het merk werd later nieuw leven ingeblazen door Alexander Frei. De Egli Fritz W1300 was de eerste motorfiets van het nieuw leven ingeblazen bedrijf en gebruikte een Yamaha XJR1300-motor en een stalen frame met de kenmerkende Egli-olietank, met een gewicht van 208 kg ‘nat’, 32 kg lichter dan het standaardmodel.
Heden
In 2015 droeg Fritz Egli zijn bedrijf over aan de huidige eigenaar, Alexander Frei. Zijn plan was niet om permanent de leiding over het bedrijf te geven, maar eerder om een geschikte opvolger, of het nu een individu of een bedrijf was, te vinden om het historische merk over te nemen. Nu, zo’n zeven jaar later, lijkt het erop dat dit plan uiteindelijk niet is geslaagd. Frei, nu 69 jaar oud, heeft aangekondigd dat Egli Motorradtechnik tot een einde komt.
Het is een trieste afsluiting voor een klein, maar invloedrijk bedrijf dat bijna zestig jaar aan geschiedenis met zich meedraagt. Na de aankondiging van de sluiting zal Egli geen nieuwe opdrachten meer aannemen, maar het bedrijf zal zich wel inzetten om de lopende projecten af te ronden.
Niet al te lang geleden, in februari 2022, kondigde Egli aan dat ze hun eigen motorfiets vanaf nul aan het ontwikkelen waren. Ze hadden een in-huis ontwikkelde 1.400cc V-twin motor klaarliggen, gehuisvest in een op maat gemaakt frame. Het merk had plannen om slechts 12 eenheden per jaar te produceren, elk met een prijskaartje van ongeveer $110.000 USD. Helaas, gezien de huidige situatie van het bedrijf, lijkt het erop dat deze motorfiets nooit het levenslicht zal zien.