Wij, de motorrijder, kijken natuurlijk naar wat we op straat zien rijden om te bepalen welk merk de leiding in handen heeft. De merken en importeurs zijn meer van een nominale aanpak; ijskoude en keiharde cijfers. De eerste cijfertjes – tot 10 februari 2016 – zijn inmiddels binnen en de tussenstand is opmerkelijk.
‘First blood’ is voor BMW, want we zitten pas 41 dagen in het nieuwe jaar en BMW heeft alweer fier de leiding in handen. Liefst 171 Bayerische motoren werden al van een 2016-kentekenplaat voorzien, waarvan er op 75 stuks een R1200GS sticker prijkt. Markant percentage; die 1200cc boxer GS-en beslaan over de periode tot 10 februari al 8,13 procent van de markt. Men wilde keiharde cijfers? Als graniet zo hard, alsjeblieft!
Overigens verkocht BMW verleden jaar in dezelfde periode ook al 59 GS 1200’s, maar 75 zijn er meteen wel écht veel. Yamaha bezet de tweede plaats, want ja, die MT-serie verkoopt zichzelf. De MT-09 vond 38 maal een eigenaar en het gecombineerde aantal van de MT-07 en de daar van afgeleide XSR700 komt uit op 25 stuks. Plek drie in de verkoopranglijst gaat vervolgens naar Oostenrijk met 110 motoren. En nu niet denken ‘allicht, want al die crossers’, nee; het betreft hier enkel gekentekende motoren. Vooruit, het gros van wat KTM al verkocht mag dan wel een enduro zijn, maar de kentekenloze crossmotoren tellen hierin niet eens mee.
De daaropvolgende merken vullen de top-10 als volgt, met het aantal verkochte motoren in dezelfde periode van 2015 en het succesnummer per merk:
4. Honda à 95 stuks – 48 stuks in 2015 – Africa Twin; 23 maal
5. Harley-Davidson à 88 stuks – 58 stuks in 2015 – Softtail; 25 maal
6. Kawasaki à 84 stuks – 44 stuks in 2015 – Z1000; 23 maal
7. Suzuki à 63 stuks – 54 stuks in 2015 – Gedeeld, V-Strom 650 en 1000; beide 14 maal
8. Ducati à 36 stuks – 30 stuks in 2015 – Multistrada; 12 maal
9. Triumph à 29 stuks – 49 stuks in 2015 – Adventure-reeks; 12 maal
10. Piaggio à 25 stuks – 24 stuks in 2015 – Vespa GTS; 19 maal
Opvallende groei in verkoopaantallen bij eigenlijk alle merken dus, in de top-10 keldert enkel Triumph flink. Piaggio blijft nagenoeg gelijk, maar alle andere merken doen het prima. Zeker wanneer je bedenkt dat de MOTORbeurs nog moet komen en gaan, en het seizoen nog ver weg lijkt.
Het jaar 2016 belooft nu al veel goeds voor de Nederlandse motormarkt!