Even bellen met Randy van der Wal, onze huistester vertoeft momenteel in Qatar voor een test met nieuwe Fireblade SP op het GP-circuit van Losail. De SP is voor het eerst sinds jaren weer terug in het Honda gamma en dat schept hoge verwachtingen.
Een SP-versie, is dat niet gewoon wat andere fabrikanten als R-model bestempelen?
Ach ja, iedere fabrikant heeft zo z’n eigen benaming, SP, R, HP…moraal van het verhaal is dat het een opgewaardeerde versie is van het standaard productiemodel. In dit geval de CBR1000RR. SP staat voor Sports Production, de laatste keer dat Honda deze term hanteerde dateert al weer van dik een decennium geleden, nog in de tijd van de VTR1000SP1 en SP2, Nu voor het eerst dus op de Blade, best uniek. Honda heeft de prestaties van de Blade naar een hoger, meer circuitgeoriënteerd plan getild door deze o.a. met Öhlins vering (TTX36 schokbreker, NIX30 voorvork), Brembo Monoblocs, Pirelli Supercorsa SP’s uit te rusten en het blok te bleurpinten.
Het motorblok is dus geblueprint, is dat niet gewoon een ander woord voor ‘getuned’?
Nee, het is vorm van tunen waar specifiek gekeken wordt naar de flow in de cilinderkop en waarbij de toleranties intern tot het minimum worden beperkt. Zo worden bij de SP zuigers geselecteerd die onderling een minimale afwijking hebben (1 gram ipv 3 gram). Een kleiner marge dan bij de ‘gewone’ Blade, dit alles voor een optimale balans en spatzuivere loop bij, vooral, hogere toerentallen.
Is het karakter wel hetzelfde gebleven?
Ja, toch wel. Het is en blijft een Fireblade, zij het dat de SP iets minder een allemansvriend is. De SP vraagt wat meer focus en overtuiging om mee rond te jagen maar stelt je uiteindelijk, naarmate je harder gaat en grotere hellingshoeken opzoekt, wel in staat de grenzen verder op te rekken.
Wanneer kunnen we alles lezen over de SP?
In de komende Moto73, meteen na de jaarwisseling op 2 januari…even lekker uitbuiken. En natuurlijk in de eerste MOTOR Magazine ‘nieuwe (maand)stijl’, die je op 23 januari in de winkel vindt. Of op je deurmat!