De eerste meters op het 2020-model van de Africa Twin zijn gemaakt. Ad van de Wiel reed de legendarische allroad van Honda op Sardinië en weet hoe goed hij is.
Begin maar met de conclusie; hoe pakken de verbeteringen uit?
‘Daarop kan ik lastig antwoord geven. Of misschien dekt “gedeeltelijk antwoord geven” de lading beter. Honda introduceerde op Sardinië niet alleen deze Africa Twin, maar ook de Africa Twin Adventure Sports. Met die laatste hebben we de meeste kilometers op straat gemaakt (lees de test hier), bij de Africa Twin draaide het allemaal om offroad rijden.’
Dat is geen straf.
‘Dat mag je wel zeggen. Honda had een offroad-route van 22 kilometer uitgezet. Het ging over wegen die je misschien kent van de WRC-rally. Mooi uitdagend en soms technisch terrein dwars over een schitterend eiland.’
Wat leerde het je?
‘Over de offroadcapaciteiten van de Africa twin durf ik na twee rondjes over het onverharde droomparcours wel iets te zeggen, maar over de rijkwaliteiten op straat niet. De motoren stonden namelijk op TKC80-banden van Continental. Dat is een prima allesvreter die zowel op als buiten de gebaande wegen uit de voeten kan, maar op asfalt voel je weldegelijk met een dikke noppenband onderweg te zijn. Het is wat dat betreft even wachten op de eerste kilometers met een allroadband, maar ik durf wel te voorspellen dat die niet gaan tegenvallen.’
Je waagt je aan speculaties?
‘Dat durf ik inderdaad wel aan. Kijk maar naar de test van de Adventure Sports. Het is verrassend hoe lichtvoetig deze 1100 cc zware allroad is. De Africa Twin is door zijn lagere gewicht, kleinere benzinetank en rankere kuipdelen nog wendbaarder.’
Klinkt als een fijne offroadfiets.
‘Dat klopt inderdaad. Honda trekt dit Afrikaanse duo bewust uit elkaar. De Adventure Sports is de comfortabele reismachine van het stel, de “gewone” Africa Twin de ruige fiets voor de onbegaanbare wegen. Liefhebbers van de oude XRV750 klappen vast in de handen bij dat nieuws. De onverwoestbare Honda voor stad, land en zand is weer helemaal terug.‘
Dat is al het tweede icoon dat terug gaat naar zijn roots.
‘Klopt, eerst zet Yamaha met de Ténéré 700 een dijk van een avontuurlijke reisfiets neer en nu doet Honda hetzelfde. Licht, wendbaar, niet te veel breekbaar plastic, betaalbaar, voldoende vermogen (echt waar!) en erg handelbaar. En leuk, vooral erg leuk.’
Nog iets opvallends aan de Africa Twin 2020?
‘Hij staat al bijna in de showroom. Je kunt hem al in 2019 kopen voor € 16,858, voor de DCT-versie betaal je € 1300 meer.‘
Wil je meer weten over de Honda Africa Twin? Lees dan Promotor nummer 9 die 15 november in de winkel ligt. Of koop MOTO73 22 die vanaf 24 oktober te koop is.