Wat leven we toch in geweldige tijden. Nadat collega Jelle begin deze week met de Kawasaki Ninja ZX-6R op pad ging, was het deze keer de beurt aan Gijs Gilis om de nieuwe Honda CBR600RR aan de tand te voelen. De supersports zijn helemaal terug, en daar kunnen we alleen maar blij om zijn. We bellen Gijs na zijn circuitdag op Portimão, onder twijfelachtige weersomstandigheden.
Oei. Toch geen regen gehad zeker?
We hebben superveel geluk gehad. Tot de ochtend vielen er nog buien, maar toen wij op het circuit arriveerden stopte het gelukkig met regenen en begon de baan op te drogen door de vele wind en zo nu en dan zonneschijn. We hebben alle sessies wel met regenbanden gereden, omdat het nog veel te nat en glad was voor slicks. Desondanks hebben we een goede eerste indruk gekregen van de nieuwe CBR600RR.
Vertel er alles over. Alles!
Alles niet, daarvoor moet je de Eerste Test lezen die weldra online komt én in MOTO73 #5 staat. Maar we waren eigenlijk best wel tevreden met die natte baan. Het versterkte alleen maar hoe makkelijk die CBR te rijden is. Zo’n soepel motorblok, zulke zachte versnellingswissels (met quickshifter) en zo’n comfortabele remwerking. Het klinkt nu wel als een heel softe motor, wat het helemaal niet is, maar het gemak waarmee je ermee over circuit kunt rijden is bijzonder.
Is het wel nog steeds een hoogtoerige supersport zoals we ze kennen?
Jazeker! Het motorblok is vrijwel ongewijzigd overgenomen van de laatste 2017-versie. Op alle mogelijke manieren zijn motoronderdelen wel lichter en sterker gemaakt, terwijl de uitlaat stevig herwerkt is om het geheel EU5+ gehomologeerd te krijgen. En kijk eens naar die centrale uitlaat onder de kont van de CBR. Geweldig, toch!
Hij ziet er inderdaad mooi uit. De voorzijde is ook heel stoer geworden.
Absoluut. Maar niet alleen aan de buitenkant is hij mooi, ook binnenin is er een grote nieuwigheid die voor de grootste verandering zorgt. De CBR600RR krijgt namelijk de 6-assige IMU van de Fireblade. Die regeleenheid, die alle elektronica aanstuurt, zorgt ervoor dat de CBR600RR nu vol elektronica uitgerust kan worden, van in negen niveaus instelbare tractiecontrole tot rear lift control, bochten-ABS, slip & assist-koppeling en een quickshifter die in beide richtingen werkt. Een waar genot dus.
Maar waarom brengt Honda nu de CBR600RR weer op de markt?
Heel simpel. Er is voldoende vraag naar om de stap te wagen. Honda zegt zelf dat het gat tussen de CBR650R en CBR1000RR-R te groot is. Dat klopt, plus de 600 is nu EU5+ gekeurd, dus de supersport leeft weer bij Honda. We hebben hem hoog in toeren laten janken, zoals het hoort, zodat heel Portugal het heeft gehoord.