Sinds Husqvarna deel uit maakt van de BMW Groep hebben de nieuwe Husky´s al regelmatig verbetering gekregen die afkomstig zijn van het moederbedrijf. ABS ontbrak echter tot nu toe. Met de nadruk op tot nu toe want zie hier de TE 449 ABS. Jawel, het gaat hier wel degelijk om een offroad.
Het systeem dat op de TE 449 gebruikt wordt luistert naar de naam dual-channel. Onderdelen hiervan zijn zowel afkomstig van BMW als van Husqvarna. Zeer kort samengevat is het offroad-ABS namelijk een evolutie van het slick-modus-ABS dat we al kennen van de BMW S1000RR. Het ABS werkt met dubbele wielsensoren die zowel de snelheid van het voorwiel als dat van het achterwiel meet. Vervolgens wordt razendsnel uitgerekend hoeveel remdruk er mag worden doorgegeven worden zonder dat het voorwiel gaat blokkeren. Een zogeheten ABS-drukmodulator neemt deze laatste, zeer belangrijke taak op zich.
De kans dat er in de toekomst een ABS-systeem in de offroadwereld komt dat wel op het voor- en het achterwiel werkt is erg groot. Husqvarna en BMW zijn hier namelijk al druk mee bezig. Op dit moment weegt het nieuwe ABS slechts anderhalve kilo maar dat is volgens Husky nog te zwaar. Verwacht hier dus ook in de komende jaren nog veel ontwikkeling in.