Ja hoor, daar is hij dan. Dit is de eerste kijk op de Triumph Daytona 765. De Moto2-replica welteverstaan, waarvan er 765 voor de Verenigde Staten en Canada worden gebouwd, en hetzelfde aantal voor Europa en de rest van de wereld. Zeer exclusief dus.
Op de vooravond van het MotoGP-weekend op het Britse circuit van Silverstone, presenteerde Triumph hun nieuwe Daytona – eindelijk – aan de wereld. Na jaren van speculatie, maanden van geruchten en weken van geduldig afwachten is dit de eerste glimp van de flink opgeboorde supersport machine die in de fabriekshallen van Hinckley werd bekokstoofd.
De harde feiten
Wat we voor nu aan harde feiten weten is het volgende. De nieuwe Daytona maakt een maximum van 130 pk bij 12.250 toeren. Het piekkoppel van 80 Nm wordt bereikt bij 9.750 tpm. Daarmee is hij stukken krachtiger dan de Street Triple, die al gebruik maakte van de 765cc driecilinder. Die produceert slechts 118 pk bij 12.000 tpm en 77 Nm koppel bij 9.400 toeren.
Ja, duidelijk is het zeker dat je met deze nieuwe replica niet veel dichter bij een daadwerkelijk Moto2-machine gaat komen. Opvallend is het wel dat de nieuwe Daytona niet bijzonder ver uitloopt op zijn voorganger. De 2015 Daytona 675 wist namelijk 128 pk en 74 Nm koppel te produceren bij respectievelijk 12.500 toeren en 11.900 toeren. De winst in vermogen zou onder meer verworven zijn door titanium inlaatkleppen, sterkere zuigers en vele andere minieme verbeteringen. De compressieratio steeg van 1 op 12 naar 1 op 12,9 en de rode lijn begint pas 600 toeren later. Het maximum toerental is namelijk opgekrikt naar 13.250 tpm.
Uitrusting
De nieuwe Daytona is voorzien van het nieuwste van het nieuwste wat betreft remmen en vering. Zo levert Öhlins de voor- en achtervering. Voor heb je de NIX30-voorvork, waarvan de poten een diameter van 43 millimeter hebben. De voorkant is instelbaar op veervoorspanning, uitgaande- en ingaande demping. Aan het achterwiel is een TTX36-monoschokdemper met piggyback reservoir gemonteerd, waarvan je de in- en uitgaande demping kan instellen. Qua rempartij maakt Brembo een goede beurt. Het voorwiel heeft de Stylema vierzuigerklauwen aan beide 310mm remschijven gekregen. Achter is er een enkelzuiger Brembo-klauw gemonteerd aan een enkele 220mm-remschijf. Zowel voor als achter is de ABS instelbaar.
Niet nieuw is de ECU. Die komt namelijk van de Street Triple RX. De ECU heeft wel een upgrade gekregen. Hoe en wat er aan gedaan is? Daarover weten we nog niets. Wat betreft gewicht claimen de Britten dat deze installatie van de Daytona lichter is geworden dan de derde generatie die hieraan vooraf ging. Wat hij dan weegt? Dat maken ze nog niet bekend. Dat gaat overigens ook op voor zijn verbruik en uitstoot. De tankinhoud van 17,4 liter is gelijk aan de 2015 Daytona dus daar kan de winst in ieder geval niet in zitten.
De Daytona 765 Moto2-replica is voorzien van een TFT-scherm dat we al kennen van de laatste generaties Speed en Speed Triple. Die stuur je aan met de joystick aan de linker stuurhelft. Verder heeft is het dankzij ride-by-wire mogelijk om vijf rijmodi bij te voegen. Die bestaan uit Road, Rain, Rider, Sport en Track. Stuk voor stuk beïnvloeden ze de gasreactie, tractiecontrole en ABS-instellingen. Natuurlijk heb je zo’n circuit gefocuste machine ook een op- en neer werkende quickshifter.
Vertrouwd?
Het grootste verkooppunt van deze Triumph is het kenmerkende geluid. De aanzwellende brul die uit de drie cilinders galmt, werkt verslavend Dat leerden we in het verleden al. Toch is er met de steeds strengere regelgeving qua geluid vaak weinig om over naar huis te schrijven. Hoe het op de Moto2-replica zal klinken kunnen we nog niet met zekerheid zeggen, daarvoor zullen we hem eerst zelf moeten rijden om de beleving vanuit het zadel te kunnen vertalen. Wel weten we dat het uitlaatsysteem net als de voorganger in een 3-in-1 setup uitkomt in een enkele demper aan de rechterflank. Dat is overigens een door Arrow gefabriceerde titanium bus, speciaal voor op het circuit.
Het kuipwerk oogt vertrouwd. De doorgetrokken koplampen – waar sommigen destijds bij de vorige generatie Daytona niet bepaald fan van waren – zijn weer ietwat teruggebracht naar het ‘origineel’. Overigens is het kuipwerk grotendeels van koolstofvezel gemaakt om het totaalgewicht te drukken. Het kleurenschema dat we op die kappen zien lijkt heel erg op de zogenaamde ‘Union Jack’ die we al op het Moto2-prototype zagen.
Roadracer
De replica is straatlegaal maar overduidelijk sterk gericht op het circuit. Daar zal hij in staat zijn de ware potentie van de eerste – door de Dorna – gecertificeerde replicamachine te bewijzen. Een prijs is overigens nog niet bekend gemaakt voor de gelimiteerde serie machines. Waar we overigens meer dan zeker van zijn is dat er naast deze Moto2-replica ook een ‘normale’ straatversie van zal verschijnen.
Dat gebeurde namelijk ook al nadat er eerder dit jaar aangekondigd werd dat er een extreem luxe Rocket 3 gepresenteerd zou gaan worden in de zogenaamde Triumph Factory Custom-serie. Niet lang geleden leerden we dat er dan ook daadwerkelijk een straatvariant van de Rocket voor de ‘gewone’ man beschikbaar zal worden gemaakt begin volgend jaar. Voor de Daytona gaat dat ook gewoon gebeuren. Let maar op.