Ad van de Wiel, redacteur van ons collega-magazine MOTO73 was afgelopen week te vinden in de buurt van Lissabon, Portugal. Daar deed hij de eerste indrukken op met de Triumph Street Scrambler 2019. Wat vond hij van de vernieuwde Triumph?
‘Don’mess it up’ was één van de belangrijkste eisen bij het ontwerp van de nieuwe Scrambler. Triumph wil het goede bewaren en het ‘retro’ gevoel waar nodig verbeteren. Is het gelukt? Ad van de Wiel vindt het uit in Portugal.
De eerste meters op de vernieuwde Street Twin leerden je toch al dat het eigenlijk niet mis kan gaan met de Street Scrambler?
‘De Scrambler en Twin profiteren inderdaad allebei van dezelfde verbeteringen. De slappe Nissin dubbelzuiger remklauw aan de voorkant heeft gelukkig plaatsgemaakt voor een vierzuiger exemplaar van Brembo. Het blok van de Scrambler krijgt er ook tien pk bij en de voorvork is verbeterd.’
Waarom pakt Triumph de motor nu al aan?
‘De Street Twin werd in 2016 geïntroduceerd en de Scrambler een jaar later. Toch pakt Triumph ze gelijktijdig aan. Een betere motorfiets kan natuurlijk nooit kwaad, de inspanningen zijn toch al gedaan en op deze manier sneeuwt de kleine Scrambler niet onder bij de grote Scrambler 1200 die eind dit jaar wordt gelanceerd.’
Veel overeenkomsten dus met de Street Twin, maar waarin verschillende motoren?
‘Op basis van de Street maakt Triumph een Scrambler door de gebruikelijke geintjes toe te passen. De veerwegen groeien tot 120 mm en hij heeft spaakwielen. Aan de voorkant is dat een 19”-exemplaar met noppenbanden. Voor offroadgebruik heeft de Scrambler een beschermende carterplaat en een hoog uitlaatsysteem. Neem dat offroad overigens niet al te serieus. Deze motor is een blitskikker voor in de bebouwde kom, geen ding om in te schrijven voor een maiscross. Al is het wel makkelijk dat je bij licht offroaden het ABS en tractioncontrol met een druk op de knop uitschakelt. Hoe mis het offroad kan gaan met een Scrambler zie je trouwens op deze video.’
Welke verbetering pakt het best uit?
‘Dat is het blok. Het maximum vermogen van de Street Scrambler gaat van 55 naar 65 pk. Dat klinkt nog steeds niet als veel, maar het is wel 18% meer dan zijn voorganger. Het maximum koppel van 80 Nm – dat is gelijk gebleven – komt vrij bij 3800 tpm. Het blok mag meer toeren draaien, rood begint 500 toeren later bij 7500 tpm. Het maakt het allemaal net iets spannender. Waar het vorige blok (zie de oude test hier) bovenin duidelijk afbouwde, gaat het nieuwe veel enthousiaster door.’
Wat merk je verder van de verbeteringen?
‘Het binnenwerk van de voorvork is aangepast zodat de vork beter dempt. Dat is een plus voor het rijwielgedeelte. De vorkpoten staan bovendien wat verder uit elkaar. Noodzakelijk vanwege de vierzuigerklauw, maar ook erg stoer. De remmen opereren een stuk gevoeliger en krachtiger. Naast een Rain en Road rijmodus heeft de Scrambler ook een Offroad-stand. Handig, maar deze motorfiets is vooral een showfiets. Uiterlijk gebeurde er bijna niets: het zadel is van een ander materiaal gemaakt. Het dashboard ziet er wat anders uit en dat geldt ook voor de logo’s op de nummerborden.’
Wanneer, wat en hoe?
‘De nieuwe Street Scrambler staat al deze kerst in de showroom. Hij is verkrijgbaar in rood, wit en groen. De prijs bedraagt € 12.150. Voor de tweekleurige motorfiets betaal je € 350 extra.’
Lees alles over het 2019-model van de Triumph Street Scrambler in MOTO73 26-1. Het nummer ligt 20 december in de winkel.
Volg Promotor ook op Instagram: @Prowww.motor.nl