dinsdag 19 november 2024

Eerste indruk 2025 Honda NT1100 Electronic Suspension

De Honda NT1100 is de best verkochte touringsfiets in Europa. In minder dan drie jaar werden er liefst 20.000 stuks van verkocht. Met een eerste update van het model wil Honda die leidende rol bestendigen. Benieuwd hoe veel nieuws er in die New Tourer verwerkt zit…

Jullie vlogen voor deze test naar Malaga. Een beetje overstromingsgevoelig gebied, om het zacht uit te drukken. Toch vlot kunnen rijden?

German Ooms: “Jazeker. De meeste banen waren zeer goed berijdbaar. Maar op de kleinere wegen was het soms opletten voor de restanten van de modderstromen die er gepasseerd zijn. Het waren eigenlijk perfecte testomstandigheden voor een all-road als de Africa Twin.”

De NT deelt heel wat onderdelen met die Africa Twin. Maar daar had je allicht weinig aan?

“Inderdaad. Blok, frame en een belangrijk deel van de elektronica zijn identiek aan die van de Africa Twin. Maar zoals je weet, is Honda meesterlijk in het bouwen van totaal verschillende motoren rond eenzelfde platform. En dat is ook hier het geval. De NT1100 is niet alleen een comfortabele reismachine, het is ook een motorfiets die perfect inzetbaar is voor woon- werkverkeer. Dat was al zo bij de uitgaande versie en dat geldt nog meer voor deze nieuwe NT.”

Honda NT1100 2025: verbeterd toercomfort

Hoe bedoel je?

“Wel, onderin en in het middengebied werd het blok een stukje sterker. De tweecilinder is daardoor nog gemakkelijker te rijden. Maar ook aan de automatische versnellingsbak (DCT) werden detailverbeteringen aangebracht. Die resulteren vooral in een nog soepeler rijgedrag. Dat merk je heel duidelijk wanneer je bijvoorbeeld rechtsomkeer wil maken in een smal straatje. De eerste reactie van de DCT op het gas werd een stuk rustiger. Ook de nieuwe elektronisch gestuurde vering is een belangrijke verbetering. Die brengt rust in het rijwielgedeelte.

De bediening van de regelbare ruit was een minpunjte bij de NT. Is daar ook aan gewerkt?

“Jazeker. Die is nu vlot met één hand te verstellen, ook tijdens het rijden. De Japanner die dit systeem ontwikkelde, was aanwezig op de presentatie. Die heb ik na de rit uiteraard getrakteerd op een goeie cerveza. Puur uit respect!

Zo kennen we je … En de bediening van het dashboard?

“Wel, de cerveza voor die ingenieur heb ik noodgedwongen zelf moeten opdrinken. Op het stuur staan niet minder dan 21 knoppen om de elektronica te bedienen. Dat is heel wat. Bovendien is de menustructuur niet ‘intuïtief’ zoals men dat zo mooi omschrijft. Neen, dat kan beter. Uiteraard is het een ander verhaal wanneer je voor een langere periode met de NT rijdt. Dan vind je een schat aan informatie in het dashboard en druk je allicht niet meer op de claxon wanneer je de knipperlichten wil activeren. Het viel me wel op dat als je in Spanje claxonneert, de meeste vrouwen je vriendelijk toezwaaien. Zo heeft elk nadeel z’n voordeel hé …”

Jaja … De test viel samen met de finale van de MotoGP. Hebben jullie live kunnen kijken?

“Jazeker! Na het middageten zijn we in het restaurant gebleven en hebben we met z’n allen gekeken. Uiteraard was het voor de aanwezige Japanse ingenieurs niet het beste moment van de dag. Maar ze zijn sportief en strijdlustig. En ze vertelden me in hun beste Jengels (kruising tussen Japans en Engels) dat er in Japan hard gewerkt wordt aan nieuwe ontwikkelingen die het logo van HRC opnieuw de glans en de uitstraling moeten geven van weleer. Awel, daar werd ik nu instant gelukkig van …”

Wij ook! Goede vlucht terug.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen