vrijdag 22 november 2024

Eerste indruk 2024 Suzuki V-Strom 800: de ultieme onroad V-Strom?

De Suzuki V-Strom 800DE was er al, en nu is de tijd rijp voor de V-Strom 800. Zonder toevoegsel. Een basisversie dus, puur voor op de geasfalteerde wegen. We trokken naar Montpellier in het zuiden van Frankrijk en gingen – soms – met een vergrootglas op zoek naar wat de 800 verschillend maakt van zijn twee-eiige tweeling.

Motor.nl: Een beetje Hercule Poirot spelen met je vergrootglas?

Gijs Gilis: “Daar komt het wel op neer, hoewel er best nog veel verschillen zijn tussen de twee 800’s. De grootste wijziging zit in de wielen en banden. Die krimpen van 21 inch vooraan (en 17 inch achteraan) voor de DE, naar 19 inch voor- (en 17 inch achteraan). De spaakvelgen zijn ingewisseld voor aluminium velgen, de axiaal gemonteerde remklauwen voor radiaal gemonteerde exemplaren en de vering is meer onroad gericht met minder veerweg.”

Volledige test 2024 Suzuki V-Strom 800: ware schoonheid zit van binnen

En hoe rijdt de 2024 Suzuki V-Strom 800?

“Ik ben nog niet klaar! Het windscherm is een stuk groter, de zitpositie is wat sportiever en je zit een beetje lager dan op de DE. Hoe die rijdt, vraag je? Probleemloos en foutloos. Een fantastische machine die zo goed in balans in qua comfort en sportiviteit dat hij moeilijk op fouten te betrappen is. Hij blinkt nergens in uit, maar doet ook niets slecht. Neutraal in de allerbeste zin van het woord.”

Voel je het verschil met de DE?

“Daarvoor zou je ze al vlak na elkaar moeten rijden. Je voelt wel onmiddellijk dat de V-Strom 800 beter geschikt is voor de openbare weg, puur door de bandenkeuze en de kleinere velgmaat vooraan. Hij heeft ook dat typische Suzuki-karakter, met net dat sportieve randje. Ben je bijvoorbeeld comfortabel aan het rondrijden en mag het gas er wat meer op, dan merk je al snel dat hij meer in zijn mars heeft dan hij uiterlijk doet vermoeden.”

Over dat uiterlijk… wat vind jij, als man met de beste smaak van de redactie, daarvan?

“Wel, dank voor het compliment. Ik hoop dat mijn vriendin dit verslag ook leest… De looks van de V-Strom zijn nogal rommelig. Het kopje is thans leuk, met die lichtunit van de GSX-8S, maar de snavel steekt wat gek omhoog waardoor die me doet denken aan Daffy Duck, de uitlaat is veel te groot en het geheel is niet meteen om een poster van in je kamer te hangen. Godzijdank is smaak persoonlijk.”

De DE komt in leuke kleuren, met opvallend geel en gouden velgen. Hoe zit dat bij de 800?

“Die doet het in een knap blauw, een standaard zwart of een wat vreemd grijsgroen. De velgen zijn altijd zwart. Optisch is de keuze voor de DE-versie dan ook logisch. Maar als je ook met je hoofd kiest én je bent niet van zin om de gebaande paden te verlaten, dan moet je voor deze V-Strom 800 gaan. Het is de logische, goedkopere en betere keuze. Zonder twijfel.”

Klaar en duidelijk. Ga nu je smaakpapillen maar verrijken in Montpellier.

Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen