Amper 48 uur na de eerste test van de MV Agusta Enduro Veloce stapte onze man German Ooms op de nieuwe Royal Enfield Himalayan 450. Sardinië bevalt hem blijkbaar. Maar wat vindt hij van de nieuwe Royal Enfield?
Motor.NL: Van Cagliari naar Olbia is maar 300 km. Maar de afstand tussen een MV en een Royal Enfield lijkt haast oneindig. Is dat zo?
German Ooms: Natuurlijk zijn het twee totaal verschillende motoren. Maar ze hebben wel gemeen dat ze ontwikkeld zijn om avontuurlijk motorrijden mogelijk te maken. Uiteraard hebben ze elk een totaal andere invalshoek. MV trekt een vol blik technologische snufjes open terwijl Royal Enfield het bewust zo eenvoudig mogelijk houdt. Dus om op je vraag te antwoorden: de afstand tussen beide motoren is groot, maar minder groot dan je verwacht.
Test 2024 Royal Enfield Himalayan 452: berggeit op snelheid
Dat verbaast me.
Ja, mij ook. Waar het bij motorrijden écht op aankomt is natuurlijk het rijplezier. Dat was groot bij de MV, maar ook met de slechts 40 pk sterke Himalayan hebben we ons kostelijk geamuseerd. Door de eenvoud van de machine en natuurlijk het DNA van Royal Enfield komt het avontuurlijke gevoel snel naar boven. Bovendien had de organisatie een onwaarschijnlijk mooie route uitgestippeld. We reden 180 kilometer door de bergen rond Olbia en bijna de helft van de route was off-road. Daar leer je deze Himalayan écht waarderen.
Is het verschil met de vorige Himalayan groot?
Ja, het is een totaal nieuwe machine. Gelukkig heeft Royal Enfield tijdens de ontwikkeling goed geluisterd naar ervaren wereldreizigers zoals Itchi Boots en zijn ze trouw gebleven aan het originele concept. Eenvoud troef dus. Maar Royal Enfield moet ook met z’n tijd mee waardoor de machine toch een pak moderner is dan z’n voorganger. Het watergekoelde blok heeft injectie, ride by wire en een goed werkende zesbak. Maar het is vooral met de functies van het mooie ronde dashboard dat de Himalayan z’n intrede maakt in de moderne wereld. Zo zorgt Royal Enfield door een samenwerking met Google dat je geen losse GPS meer nodig hebt. De route wordt in het dashboard weergegeven. Er is zelfs connectiviteit waardoor je via de Himalayan app routes kan plannen en nog veel meer.
En werkt dat naar behoren?
German: Jazeker. Heel de Himalayan werkt naar behoren. Hij voelt erg volwassen aan en de prestaties van de motor zijn perfect voor dit concept. Voor de vering ging Royal Enfield inkopen bij Showa en dat merk je. Veel comfort op de weg maar voldoende potent voor een stevig stukje off-road rijden. Ook de zitpositie is goed uitgekiend en comfortabel. Met het eenvoudig in de hoogte te verstellen zadel zit het dus ook goed. Snap je’m?
Als je zou mogen kiezen: welke wordt het? De MV of de Himalayan?
Wel, voor de prijs van de MV Enduro Veloce heb je drie Himalayans. Ik zou gaan voor die drie stuks en samen met m’n broers een stevige reis maken.
Strak plan! Mogen we mee?
Tenzij Darwin zich erg vergist heeft zijn wij geen broers. Maar je mag mee. Als een sherpa dan wel. Dat maakt het concept van de Himalayan compleet. Haast je dus maar naar een dealer want de vraag naar de nieuwe Himalayan blijkt groot!