Honda heeft zijn Africa Twin Adventure Sports grondig vernieuwd, maar tegelijkertijd blijft de motor herkenbaar. Valt het dan tegen met de vernieuwingen of is er ‘more than meets the eye’? Onze Man ging het zonder al te veel tegenzin uitzoeken in een zonovergoten Algarve.
Motor.nl: Voor de dag ermee: is de Africa Twin Adventure Sports echt anders en beter?
Thierry Sarasyn: Daarmee vraag je me al meteen naar de conclusie, maar goed, ik kan daar volmondig ja op antwoorden.
Kun je ook iets meer uitgebreid antwoorden?
Kijk, de motor ziet er niet grondig anders uit, maar dat is een bewuste keuze geweest. Zo hebben de eigenaars van de huidige versie niet meteen de indruk dat hun motor verouderd is en blijft er ook een grotere waardevastheid. Maar de 2024 is wel degelijk anders. Te beginnen met dat kleinere 19 inch voorwiel. Dat voel je écht. We konden tijdens de lunchstop even op een 2023 met een 21 duims voorwiel rijden en het verschil was zelfs groter dan ik dacht.
Test 2024 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports: avonturier of GT?
Waar boet je dan op in?
Off Road zou er minder stabiliteit moeten zijn, maar op het off road gedeelte ging het eigenlijk verrassend goed. En ik zeg verrassen, omdat de motor geleverd wordt met Bridgestone A41 banden. En die zijn uitstekend op de weg, maar deden het beter off road dan je van een weg-georiënteerde band zou verwachten. En we zaten op dat moment ook op de DCT, dat scheelt ook.
Verklaar je nader
Ik verklap niks nieuws als ik zeg dat DCT absoluut een voordeel is als je off road gaat. Veel minder vermoeiend, altijd de gepaste versnelling, je kunt het blok niet doodremmen en je hebt meer bewegingsvrijheid. Bovendien is ook het DCT aangepast. Het is zo mogelijk nog intuïtiever geworden. Momenteel koop iets meer dan 60 procent van de Adventure Sports klanten een versie met DCT. Ik zie dat cijfer nog omhoog gaan.
Knap, maar er moet toch meer zijn om van een grondige vernieuwing te spreken?
Je moet met de kans geven om het uit te leggen he. Het blok is verbeterd met een pak meer koppel onderin en in het middengebied, de luchtinlaat werd hertekend, de veerwegen werden iets korter, waardoor je in combinatie met dat kleinere voorwiel, nu gemakkelijker met beide voeten op de grond kunt steunen. Het zadel is anders, de zithouding is licht gewijzigd, de kuip en de winddeflectie zijn veranderd, het scherm is vijfvoudig manueel instelbaar en het zwaartepunt ligt lager.
Helder. En hoe vertaalt zich dat in het rijgedrag?
Daar valt te veel over te zeggen om het hier in een paar lijnen uit te leggen, maar laten we het erbij houden dat de Adventure Sports een duidelijk verhoogd potentieel op de weg heeft. Zowel motorisch als op het vlak van sturen en het rijwielgedeelte.
Dat vraagt toch om een iets meer gedetailleerde uitleg.
Daar heb je gelijk in, maar je krijgt ‘m pas in het uitgebreide testverslag dat in MOTO73 editie 2 (of lees de test hier).