vrijdag 22 november 2024

Eerste indruk 2024 CFMoto 450MT vanuit de Filipijnen

Hetzelfde, maar anders. Dat moeten ze in Hangzhou gedacht hebben bij de ontwikkeling van de CFMoto 450MT. Helemaal in die traditie werd ook de locatie van de persvoorstelling anders dan wat we gewoon zijn. Redacteur Thierry Sarasyn vloog Palawa, een eiland in de Filipijnen-archipel. Nog voor hij van de testmotor naar de strandbar kroop, hadden we hem al aan de telefoon voor de eerste indrukken.

Motor.NL: Deze test van de CFMoto 450MT beloofde een buitenbeentje te worden. Was dat ook zo?

Thierry Sarasyn: Wat je zegt! Het feit dat het ons van het vertrek thuis tot het hotel hier in El Nido 38 uur kostte om er te geraken, is al uitzonderlijk op zich. Maar ook de omgeving… best indrukwekkend.

Hallo… daar gaat het niet over. Wie interesse heeft in de motor zal wellicht geen moer geven om het feit dat jij momenteel op een wit strand een cocktail aan het slurpen bent.

Ik ben nog niet zover, maar je hebt gelijk. De 450MT is één van de motoren die CFMoto (nog) een stukje hogerop moet brengen. Lichte adventure, maar eentje met een paar troeven. Het blok bijvoorbeeld, dat kenden we al van vorig jaar in de 450 SR, maar het lijkt hier nog beter tot zijn recht te komen. Op de SR zoek je het vaak in de hogere regionen van het toerengebied, op de CFMoto 450MT rij je anders. En aangezien dit niet een super hoogtoerige paralleltwin is, gebruik je hem in het gebied waar zijn troeven liggen: het middengebied. Of zelfs lager. De gasreactie is zeer direct, dus bij lage snelheden kies je automatisch voor de hoogste versnelling. Met 30 km/u uur in z’n drie een helling oprollen, het lukt perfect.

Ik zag al wat strandfoto’s passeren op de Motor.NL-Instagram pagina, was de testrit een soort beachrace?

Helemaal niet! We hebben zes uren gereden, waarvan zeker vier offroad in de bergen. En ja, af en toe kom je op een strand in een paradijselijke baai. Bijna onwerkelijk, want die stranden zijn allemaal zo goed als verlaten. Je moet ook wel wat offroad rijden om er te komen. Harde en stoffige pistes met veel hellingen, keien en zelfs een paar rivierpassages. De test kreeg een onverwacht hoog enduro-gehalte. Maar de CF 450MT bracht het er zeer goed vanaf. Hij is vooral onderin en in het middengebied sterker dan ik verwachte en vlot controleerbaar. Dat kwam goed van pas, want er heerst hier letterlijk een tropisch klimaat met routes die vooral door het regenwoud lopen. 35 graden en zeer vochtig, daar gaat een mens zeker van zweten.

CFMoto innoveert met camera-gestuurde veringsystemen

We voelen met je mee… Hoe rijdt ie op de weg?

Vlot. Schakelt goed, stuurt eerder neutraal en er is een goede zithouding. Op basis van het blok en de afmetingen zou je eerder aan een 600 dan aan een 450 denken. Zo voelt de 450MT ook. Hij voelt met z’n 175 kg iets zwaarder aan dan je typische 450. Dit mag dan wel een A2-motor zijn, hij voelt op alle vlakken meer volwassen. We reden met het optionele vlakke rallyzadel en dat leek beter dan het standaard zadel. Je zit iets hoger en minder ‘in’ de motor. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.

Nog iets wat je kwijt wilt?

Die jetlag. En uit een persoonlijke standpunt: de gasrespons is erg direct. Van het gas gaan, resulteert in onmiddellijk en duidelijk afremmen. Ik heb liever een motor die wat meer rolt, waardoor je soepeler rijdt. Maar anderen zullen de directe gasrespons misschien juist op prijs stellen. Normaal heb je ook een krachtige voorrem en een achterrem met een ondersteunende rol. Hier is dat eerder andersom: de voorrem is niet bijzonder krachtig, maar wel goed te doseren, terwijl de achterrem wel heel erg bijt. Dat voel je ook omdat je met één druk op een knop het ABS kunt uitschakelen. Geen heisa met menu’s en mappings waar je eerst doorheen moet, gewoon op een knop duwen. En het werkt zelfs rijdend. Eenvoudig en effectief. Zo kun je het hele concept ook wel samenvatten. Want zo’n 450 heeft natuurlijk geen mappings nodig, maar alle nodige elektronica zit er wel op en dat is een onderdeel van goed afgewerkt totaalpakket mét instelbare ophanging. Dit alles klokt af op 7.799 euro. Da’s opvallend.

Any famous last words?

Nee, dat was het. Ik duik even de beachbar in en ga pitten. Een jetlag zo groot als het ego van Donald Trump en de voorbije nachten telkens niet meer dan drie uur geslapen, dat hakt er wel in.

Alweer: we voelen met je mee, het moet een ware verschrikking zijn om op een paradijselijk eiland een adventure motor te moeten testen…

Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen