Morgen rijden de mannen van de MotoGP de 15de race van de kalender. Ze zijn te gast op de Twin Ring Motegi dat sinds 1997 een vaste plek in het seizoen heeft. Vlakbij de stad Motegi ligt het in de bergen op Honshu Island, het grootste eiland van Japan. Het circuit kent vele langzame bochten, dat betekent dus ook hoop remmen. Samen met Brembo deden we een analyse over de enorme remkracht die nodig in voor dit circuit.
Dit circuit wordt gezien als een uitdagende voor wat betreft het remmen. Sterker nog: dé meest uitdagende. De remmen hebben tussen het ene aanrempunt en het andere nauwelijks de tijd om af te koelen. Daarnaast hebben de banden veel grip op het goede asfalt, wat ervoor zorgt dat de remmen het nog zwaarder te voorduren hebben. De FIM heeft daarom verplicht om remschijven van 340mm te gebruiken. Brembo geeft circuits een cijfer van 1 tot 5 voor de mate waarin het veeleisend is voor de remmen. Dit circuit krijgt een 5.
Wat maakt dit circuit dan zo zwaar voor de remmen? Per ronde gebruiken de coureurs hun rem voor maarliefst 33 seconden (een ronde duurt ongeveer 1min45) . Tijdens de hele race betekent dit 13 minuten op de remmen. In tegenstelling tot het circuit van Aragon, is het circuit van Motegi er niet één waarbij de remmen het zwaar te voorduren hebben door de enorme snelheidsvermindering, maar doordat de remmen juist vaak gebruikt worden.
Hieronder kun je een overzicht zien van de bochten en wat deze vragen van het remsysteem. We geven een voorbeeld bij de bocht waar Pedrosa onderuit ging. Dit is bocht 11 en is de zwaarste voor de remmen. Hier wordt 7,3 kg druk op de hendel uitgeoefend. Met een snelheid van 310 km/u wordt dan in 4,9 seconden en 245 meter afgeremd tot 82 km/u.