Tekeningen van een nieuwe reis-enduro uitgerust met een V-twin zijn in China gedeponeerd door door Qianjiang Motorcycles, de moedermaatschappij van Benelli. Interessant nieuws. Omdat het bedrijf dat de aanvraag ondertekent, het bedrijf is dat motorfietsen van het merk Benelli controleert en produceert. En ook omdat de reis enduro een V2 moet krijgen.
Zoals altijd in deze registratiefase zijn de foto’s digitale renderings (ze werden gepubliceerd door Bennetts), maar ze zijn fundamenteel voor het stylingpatent. Het uiterlijk verschilt duidelijk van die van de vorige TRK’s en andere versies die dezelfde technische basis gebruiken en in China worden verkocht onder het merk QJ Motor.
Geen snavel en BMW GS-verwijzingen meer, maar een slankere lijn die in sommige opzichten lijkt op rally-motoren. De layout omvat 19-inch voorwielen en 17-inch achterwielen (spaakvelgen voor tubeless-banden), een upside-down-voorvork en een in het midden geplaatste monoshock. Het frame is een traditionele trellis van stalen buizen, dat werd geïntroduceerd op de TRK-serie.
Maar het meest interessante is het blok. Het is de eerste V2 van het merk, na de kleinere 300 die we hebben gezien op de cruiser die onlangs werd gepresenteerd onder de merknaam QJ Motor. De cilinderinhoud zal naar verwachting ongeveer 650 cc bedragen, de hoek tussen de cilinders is 90°. Het blok doet erg denken aan de Suzuki 650 SV en V-Strom. Die levert in Euro5-configuratie iets meer dan 70 pk. Verder is er nog te weinig bekend over het nieuwe project.
Is de QJ Motor SRT 700 een hint naar de Benelli ADV?
We weten zelfs niet of de motorfiets onder het merk Benelli of QJ Motor zal worden gebruikt. De plaats voor de badge op de tank is dezelfde, maar het is bekend dat de modellen van de twee merken dezelfde motor/chassis platforms gebruiken met kleine verschillen in uitrusting. Vooralsnog verkoopt de Benelli TRK 502 nog goed in Europa wordt de TRK 802 binnenkort voorgesteld.