Nooit eerder op de officiële lijst van BMW werd de K 1600 in een sportieve roadster-versie gepresenteerd door een Franse BMW-dealer. Hier zijn foto’s van het prototype en van het werk dat is verricht om het af te slanken en krachtiger te maken.
In 2009 stelde BMW aan de pers de Concept 6 voor (zie foto hieronder), een prototype van een roadster aangedreven door de zescilindermotor die later ook de GT- en GTL-versies van de K 1600 zou aandrijven. Dat prototype is nooit in productie gegaan en tot op de dag van vandaag ontbreekt een sportversie van de K 1600, ondanks het feit dat het gamma onlangs is uitgebreid met nieuwe touring-modellen.
In de loop der jaren zijn er echter verschillende concepten van particulieren of gespecialiseerde werkplaatsen verschenen waarin een sportmodel met de BMW zescilinder werd voorgesteld. Het nieuwste exemplaar is afkomstig van een dealer in Parijs en is een echt prototype, genaamd de ‘Bestie’. Het uitgangspunt was een K 1600 GT, die door de technici werd afgeslankt van alles wat in hun ogen overbodig kon zijn op een roadster van dit kaliber: achteraan werden de zijkoffers en de topkoffer verwijderd, en het zadel werd ingekort, waarbij het gedeelte dat voor de passagier was bestemd, werd geschrapt ten gunste van een kleine, taps toelopende zadelhoesstaart, waarin de achterlichtunit is ondergebracht. Aan de voorkant daarentegen is een deel van de kuip behouden, hoewel deze volledig is herzien, waardoor een kleine kuip met een sportieve snit en twee zijkuipen met grote luchtinlaten zijn overgebleven. De gewichtsvermindering (de dealer beweert meer dan 100 kg minder) en enkele aanpassingen aan de motor, zoals de wijziging van het luchtfilter, hebben de prestaties van de motor verbeterd.
Op de veiling: BMW R100GS uit 1995, nog in originele krat!
Wat het chassis betreft, vinden we aan de voorkant een Duolever-voorvork, terwijl de achterkant een mooie enkelzijdige achterbrug met cardanaandrijving krijgt. De wielen hebben dan dunne spaken en er passen, op de foto’s, slick banden op. Voor gebruik op de weg verwachten we uiteraard sportieve, maar op zijn minst gehomologeerde wielen. Voorlopig wordt de K 1600 Bestie als one-off geproduceerd, maar er zou een miniserie kunnen ontstaan, als er klanten zijn die bereid zijn 65.000 euro neer te tellen.