Toen Erik Buell nog zijn gelijknamige merk runde onder Harley-Davidson, zat de importeur voor Europa in Alkmaar en ook toen het EBR werd was Alkmaar de uitvalsbasis. EBR’s nieuwe plannen worden vanaf nu uitgevoerd vanuit Northern Classic, Custom & Race AB in Zweden.
NCCR zit in vier uur ten noorden van Stockholm in Delsbo en zij zijn nu de door EBR aangewezen partij om vooralsnog onderdelen en service te verzorgen voor EBR in Europa, maar het belangrijkste doel is eerst om vertrouwen in het merk te herstellen met als tweede doel om aanspreekpunt te zijn voor potentieële distributeurs en landsimporteurs te zijn.
EBR startte afgelopen maart de productie van de 2016 1190SX- en 1190RX-modellen in East Troy in de staat Wisconsin, en nu begint dus de wereldwijde distributie weer kleine stapjes te nemen.
DRIE KEER IS…
Erik Buell zag verleden jaar april zijn tweede poging om een eigen motormerk te starten in rook opgaan toen Erik Buell Racing de bietenbrug op ging. In een eerste vorm was Buell een submerk van Harley-Davidson, maar door financiële hervormingen trok HD de stekker uit het project.
Het heropgeleefde EBR zag er succesvol uit met een aantal modellen en zelfs een World Superbikes-raceteam. Financieel partner Hero MotoCorp was nu alleen degene die roet in het eten gooide en daar ging poging twee.
Deze derde opzet wordt nu doorgezet met geld van Liquid Assett Partners, een investeringsmaatschappij die meer hart voor het merk hebben dan het Indiase Hero. Of drie keer scheepsrecht blijkt, moeten we nog maar zien, maar in Europa zal Northern Classic, Custom & Race AB dus een rol spelen.
Foto: NCCR & EBR