Dit is een persbericht, opgesteld door de importeur of fabrikant van het product. De redactie van MOTOR.nl is dus niet verantwoordelijk voor de inhoud. Heb je zelf een persbericht dat je graag op MOTOR.nl ziet? Dan mail je deze naar redactie@www.motor.nl.
Na weer een succesvol jaar in het motorcrossseizoen voor Dunlop, het derde achtereenvolgend jaar terug aan de Europese top, introduceert Dunlop 2 banden die het motorcross-assortiment verder versterken. De banden hebben beide een breder dekkingsbereik dan hun voorgangers en zijn ontwikkeld met de WK-teams van Honda en Kawasaki. De MX32 is een band voor zacht tot middelhard terrein die aanzienlijke verbeteringen biedt: grip in bochten, rechtuit stabiliteit, slide control, tractie in de rijrichting en duurzaamheid. Voor middelharde tot harde ondergrond levert de MX52 betere allroundprestaties met aanzienlijke verbeteringen in rechtuit stabiliteit, aanpassingsmogelijkheden, slide control en grip in bochten.
In 2011 nam Dunlop weer deel aan de internationale motocrosscompetitie, waarbij Honda’s Evgeny Bobryshev meteen in het eerste jaar een Grand Prix won op een gloednieuwe ontwikkelingsband die de basis vormde voor de MX32-achterband. Naarmate de ontwikkeling in 2012 vorderde, won Gautier Paulin van Kawasaki de Grand Prix van Bulgarije op banden die de basis vormden voor de MX52. Uitgerust met prototypes voor beide specificaties, zette Paulin zijn zegetocht voort met nog drie Grand Prix-overwinningen in 2013. Hij herhaalde zijn overwinning in Bulgarije op de MX52, versloeg vervolgens Cairoli op zijn thuiscircuit in Italië en won opnieuw in Portugal op MX32 prototypes.
De MX32- en MX52 prototypes uit 2013 waren goed voor maar liefst drie Grand Prix-zeges, vier moto-overwinningen, 12 podiumplaatsen en scoorde 31 keer een plek in de top zes in het laatste MX1-seizoen. De definitieve banden zijn nu leverbaar voor iedereen. De feedback van de rijders uit de 17 wedstrijden in 2013 was van doorslaggevend belang voor de definitieve specificatie van de band. MX GP-rijder en Supermoto-kampioen Eddy Seel zorgde voor de communicatie tussen de rijders en het onderzoeks- en ontwikkelingsteam van Dunlop.
MX32
– De prestaties op zacht en middelhard terrein zijn aangetoond met twee Grand Prix-overwinningen. De MX32 biedt voordelen ten opzichte van zijn voorganger wat betreft grip in bochten, rechtuit stabiliteit, slide control, tractie in de rijrichting en duurzaamheid.
– Ontwikkeld in samenwerking met de Honda- en Kawasaki- campagnes voor het MX-wereldkampioenschap van 2013, waarbij voormalige MX GP-rijder en Supermoto-kampioen Eddy Seel de verbinding vormde tussen rijders en het R&D-team van Dunlop.
– De Progressive Cornering Block Technologie (PCBT) die gebruikmaakt van flexibelere blokken zorgt voor een betere controle in bochten.
– Gepatenteerde verdeling van meerdere blokken bij de achterband waarbij verschillende blokverhoudingen zijn gebruikt met minder blokken in het middengedeelte verbetert het contactgevoel.
– Gepatenteerd ‘gesneden’ schouderblokontwerp bij de voorband verbetert tractie en grip, terwijl de grotere blokken in het midden voor een hogere tractie zorgen voor een verbeterde startprestatie (MX32 voor).
– Consistenter en gecontroleerder rechtuitrijden wordt bereikt door de CTCS-karkastechnologie.
– Het nieuwe ontwerp zonder verbindingsribben zorgt voor een lagere blokbuigweerstand waardoor contactgevoel, tractie en stabiliteit in modderige omstandigheden verbetert.
– Verbeterde demping en rechtuitstabiliteit wordt bereikt door het gebruik van rubber met schok werende eigenschappen (MX32 achter).
– Het richtingsprofiel van de voorband optimaliseert remprestaties en stabiliteit in bochten.
– Groter gedimensioneerde middenblokken bij de voorband verbeteren de stabiliteit in bochten op hardere ondergronden.
MX52
De MX51 was een baanbrekende band waarmee Kiara Fontanesi het FIM-motocrosskampioenschap voor vrouwen won. Maar zijn opvolger, de MX52, evenaart zijn remvermogen en duurzaamheid en is hem in elke andere dynamische eigenschap de baas.
– De gepatenteerde Progressive Cornering Block Technology (PCBT) is een nieuwe technologie die doorslaggevend is voor een verbeterde slide control en grip in bochten.
– Betere controle van de achterkant tijdens gasgeven, betere rechtuitstabiliteit en tractie naast een verbeterde slijtage op een harde ondergrond door de schuin geplaatste middenblokken.
– De unieke blokverdeling zorgt voor betere rijeigenschappen, licht insturen en stabiliteit in bochten, terwijl het blokontwerp met richtingsprofiel de remprestaties en de stabiliteit in bochten optimaliseert (MX52 achter).
– Nieuwe zijblokken verbeteren het gedrag in bochten en maximaliseren het rijden op hard terrein (MX52 achter).
– Richtingsnauwkeurigheid en rechtuitstabiliteit wordt mogelijk gemaakt door het Carcass Tension Control System (CTCS) dat in een geoptimaliseerd vorm van het profiel tot stand komt.
– Het schokdempende rubber op de achterband verlaagt de terugslag en zorgt dat de band zijn lijn beter volgt.
Zowel de MX32 als de MX52 bieden aanzienlijk betere prestaties in het middenbereik terwijl het gebruiksbereik voor beide banden is vergroot. Uitgebreide tests en ontwikkeling tijdens het FIM-wereldkampioenschap motocross in 2013 heeft in samenwerking met de WK-teams van Honda en Kawasaki een reeks baanbrekende technologieën opgeleverd. Deze technologieën zijn toegepast in het nieuwste MX-assortiment van Dunlop waardoor de banden GP prestaties op alle circuits bieden.
Het nieuwe, gepatenteerde Progressive Cornering Block Technology (PCBT) zorgt voor flexibelere blokken, waarmee een hogere slide control wordt bereikt die samen met de dubbele randen voor meer grip in bochten zorgt.
Bij het nieuwe “Multiple Block Distribution” (MBD) verandert de afstand tussen de blokkenrijen van het midden van de band naar de zijkant toe. Gecombineerd met een lager aantal blokken in het midden van de band zorgt dit voor een verbeterde contactgevoel, terwijl het tevens een vertrouwenwekkende grip biedt.
Carcass Tension Control System (CTCS) is een constructie die de krachten in het karkas regelt, waardoor de materiaalspanning gelijkmatiger wordt verdeeld. Dit zorgt voor een evenwichtige en betrouwbare rechtuit stabiliteit, een betere grip in de rijrichting en een duidelijkere feedback.
De MX32 en MX52 kunnen nu de prestaties leveren die nodig zijn voor alle omstandigheden, uitgezonderd mul zand en extreem harde ondergronden. Daardoor hoeven rijders minder opties uit te proberen en kunnen ze tijdens wedstrijden hun rondetijden verbeteren.
Sharon Antonaros, directeur Dunlop Motorcycle EMEA: “De filosofie van Dunlop is het ontwikkelen van motocross-producten onder de meest meedogenloze omstandigheden – en die vind je op de wedstrijdparcours van de FIM- en AMA-kampioenschappen. We weten dat rijders naar Eddy luisteren vanwege zijn ervaring en hij kan door zijn ervaring uitstekend inschatten wat hun behoeften zijn. Dat vormt een effectieve kringloop, omdat deze kennisuitwisseling ons de mogelijkheid biedt om steeds betere producten te ontwikkelen die resulteren in winnende banden, letterlijk. Van daaruit kunnen we de producten en technologieën die getest zijn in races naar de eindklant brengen, zodat zij op dezelfde banden kunnen racen die de professionals ook gebruiken.
“In 2013 reed minder dan 10% van de MX1-motorfietsen op Dunlop, maar Dunlop-rijders eindigen in meer dan 35% van de races op top drie-plaatsen. Die resultaten werden behaald op de MX32- en MX52 prototypebanden, die ons en onze rijders het vertrouwen geven in de producten voor 2014. Onze dank gaat uit naar Honda en Kawasaki voor hun hulp en ondersteuning en we kijken uit naar een succesvol seizoen in 2014 voor onze partners en al onze klanten.”
Eddy Seel, Dunlop MX-racecoördinator: “Onze rijders in het FIM-wereldkampioenschap motocross hebben dit jaar goed gepresteerd en met de Grand Prix-overwinningen voor deze banden zien de klanten nu al dat met deze banden wedstrijden worden gewonnen. Toen we terugkeerden op het hoogste niveau in de motocross ,begonnen we met een groter assortiment banden dat we verkleinden. Uiteindelijk konden we de banden bieden met brede toepassingsmogelijkheden, waarop de rijders konden vertrouwen. Ik kon de reacties peilen van de rijders zodra ze na elke sessie van hun motorfiets stapten. Daarmee evalueerden we de prestaties, duurzaamheid en de feedback, wat weer aan het R&D-team van Dunlop werd doorgegeven. Die nauwe samenwerking was essentieel om zo snel op de behoeften van de rijders te kunnen reageren, waardoor we nu zulke effectieve producten in de handel hebben.”