De Duitse regering wil de geluidsoverlast terugdringen door akoestische camera’s in het hele land te plaatsen. Ook komt er op bepaalde dagen een verbod op lawaaiige motorfietsen.
De akoestische camera is iets wat sommige EU-landen al geruime tijd proberen te implementeren. Maar de tweede maatregel die Duitsland van de grond probeert te krijgen, is veel restrictiever van aard.
Met de nieuwe regels, waarover deze maand is gestemd, worden standaardmotoren op zon- en feestdagen uit bepaalde gebieden geweerd. Alleen motoren met alternatieve aandrijfsystemen (elektrische motoren) zouden nog wel in deze gebieden mogen rijden.
Naast de nieuwe regels willen de deelstaten politieagenten het recht geven om voertuigen in beslag te nemen in geval van ernstige geluidsoverlast. Ook kan de politie, als de voorstellen in het parlement worden aangenomen, boetes uitdelen aan motoren en auto’s die te veel lawaai produceren.
Naast de nieuwe regels op de weg zal er ook een verandering komen die gevolgen heeft voor alle nieuwe motoren die in Duitsland worden verkocht. Duitsland wil het geluid van nieuwe motoren beperken tot 80dB.
Hoewel de nieuwe regels geen directe invloed hebben op niet-Duitse motorrijders, kan het wel invloed hebben op nieuwe motoren die ongewijzigd voor Duitsland en de rest van de EU gehomologeerd worden. De kans dat een motorfabrikant als BMW de ene motor voor de thuismarkt en de andere voor de rest van Europa zou bouwen, lijkt klein. Dus kan 80 dB de norm worden voor heel Europa.
80 decibel is wel weinig voor een verbrandingsmotor, dat ze controleren op herrie is een goede zaak dat zou in NL ook wel wat meer mogen! Dan blijven de laatste mooie dijkweggetjes misschien nog open….
Waar, soms vraag ik me af waarom mensen met zulke luide uitlaten rijden, wordt je toch zelf toch ook krankjorem van? Ik mag niet te veel zeggen (heb zelf KTM Superduke 1290) maar wel met een straatlegale uitlaat. In Duitsland (ik woon in Oost Twente) wordt je zonder demper bekeurd en mag je ook niet verder rijden.
Hier ook. 360 euro
Loud pipes saves lives!
Dat doen ze met een db-meter?
“Duitsland gaat herriemotoren verbieden”
Die zijn al verboden: ze gaan strenger handhaven, misschien ?
“Ook komt er op bepaalde dagen een verbod op lawaaiige motorfietsen.”
Huh ? Dus op andere dagen mogen ze wel rijden ?? Lawaaiige motorfietsen zijn per definitie en dus altijd verboden, want alle moeten voldoen aan de geluidsnorm, die zijn dus per definitie niet lawaaiig.
“Dus kan 80 dB de norm worden voor heel Europa.”
De geluidsnorm voor motorfietsen staat toch al lang op 80 dB (was daarvoor 82 dB) ???? Al lang voor euro4 van 2016/2017. Maar toen is de homologatie-test veranderd, en daarmee de norm (verlaagd?, maar niet per se het geluid zoals je dat op de weg ervaart).
Alles valt en staat bij handhaving. Als er alleen nog (norm-)stille motoren zouden zijn, dan worden ze (evenals bredere auto’s) gewoon verboden omdat het te druk wordt op sommige smalle wegen.
Er rijden genoeg stille motoren rond, maar die vallen niet op……….. En wat te denken van gierende elektrische motorfietsen ? Dat vindt ook niet iedereen fijn op de dijk.
Wordt de Duiste overheid gesponsord door Jekyl & Hyde of door andere fabrikanten van uitlaatsystemen die de dB kunnen aanpassen? Die gaan fors meer van dat soort systemen verkopen, vermoed ik zo.
Voor zover ik weet, voldoet mijn Kawasaki 1400 GTR al sinds 2010 aan de geluidsnorm van 80 dB en is hij duidelijk stiller dan zijn BMW broertjes.
Een minpuntje hiebij: het enige motorongeval dat ik ooit had, kwam eigenlijk doordat de persoon die over de baan draaide de 1400 GTR niet eens had horen aankomen omdat hij zo stil was…
Dus alles heeft voor+nadelen.
“… politieagenten het recht geven om voertuigen in beslag te nemen in geval van ernstige geluidsoverlast. … boetes uitdelen aan motoren en auto’s die te veel lawaai produceren.” Wordt dit gemeten? of gaat de agent af op zijn gevoel? Geldt dit ook voor Nederlanders?
“Hoewel de nieuwe regels geen directe invloed hebben op niet-Duitse motorrijders” Wat voor invloed hebben ze dan?
“De kans dat een motorfabrikant als BMW de ene motor voor de thuismarkt en de andere voor de rest van Europa zou bouwen, lijkt klein. Dus kan 80 dB de norm worden voor heel Europa.” Dus BMW gaat de norm voor Europa bepalen?? Lijkt me sterk.
Ik woon al een lange tijd een gedeelte van het jaar in de Duitse Eifel en ben vervend motorrijder ( FJR ) en het “rommelt” al enige tijd in de Duitse lokale politiek omtrent de grote groepen (meest Nederlandse) motorrijders die het niet kunnen laten zich op een ongewenste wijze te profileren en denken onaanraakbaar te zijn, naast het geluidsniveau zal het ook niet heel lang meer duren totdat gedeeltes van de mooie bochtige wegen worden afgesloten naar Nederlands voorbeeld en daar helpt dan geen lieve moeder meer aan, maar ja men verpest het voor zichzelf en mekaar, de goeden niet te na gesproken maar dat zijn er maar weinigen.
geldt dit alleen voor motorfietsen die in Duitsland geregistreerd staan?
Nee, rij jij in Nederland met een regelrechte herriemaker en je stuurt de grens met Duitsland over, loop je kans op een boete. Doorslaggevend voor toegestane geluidsproductie is het typegoedkeur van de motor. Die verschillen wel per bouwjaar. Heb de cijfers niet in beeld, maar een motor uit pa’ ‘m beet 2005 mag meer geluid produceren dan een motor uit 2018.