De voorstanders van ‘130, Nein Danke’ kunnen gerust ademhalen: de maximumsnelheid op de Autobahn is van de baan. Dat gaan we volgas vieren!
Het is pure euforie als je vlak na de grensovergang met Duitsland het gas volledig kunt open draaien. Weggedoken achter een kuipruitje of met je kop vol in de rijwind als die met orkaankracht je helm teistert voel je de adrenaline door je hele lichaam gieren. Dat aangename gevoel komt niet in gevaar, er komt voorlopig geen maximumsnelheid in Duitsland.
Indruisen tegen verstand
Nadat eerder de Bondsdag (de Duitse Tweede Kamer) met een immense meerderheid tegen stemde, is het voorstel ook door de Bondsraad verworpen. De gevleugelde uitspraak van de Minister van Verkeer Andreas Scheuer had het al een beetje voorspeld. De CSU-politicus (een autopartij pur sang) vindt dat een maximumsnelheid ‘Indruist tegen elk mensenverstand.’
Kwestie van tijd
Aan voorstanders van een maximum snelheid ontbreekt het niet bij de Duitse politie. De Polizei is uit veiligheidsoverwegingen tegen bandeloos scheuren. Vanzelfsprekend zijn ook de Groene partijen, vanwege het milieu, voor een snelheidslimiet. De ADAC, de Duitse equivalent van de ANWB was altijd mordicus tegen, maar staat tegenwoordig neutraal in de discussie. Het is dus – als je dit alles bij elkaar optelt – een kwestie van tijd voordat je ook bij onze Oosterburen voortsukkelt over de snelwegen.
130 nein danke
Voorlopig zingen we echter in koor ‘130, Nein Danke’ als we de grens overgaan. Net zo min als de Duitsers (of toch op z’n minst de helft van hen) het scheuren op de snelweg niet willen opgeven, koesteren wij ook de vrijheid om laag te vliegen. Zeker omdat de Nederlandse politici afgelopen jaar door de stikstofproblematiek wel massaal voor een verlaging van de maximum snelheid stemden. Hoe lekker dat scheuren is? Kijk hier nog even naar een sessie laagvliegen op een Kawasaki ZZR1400 door onze eigen Eddie de Vries.