vrijdag 1 november 2024

Ducati’s nieuwe lichtgewicht V2 motorblok

Het nieuwe V2-motorblok vernieuwt de traditie die begon met de Pantah en voortgezet werd met de Desmodue, Desmoquattro, Testastretta en Superquadro. Dit blok is ontworpen voor maximaal rijplezier, met een krachtige vermogensafgifte bij elke toerenstand en sportieve prestaties bij hoge toeren.

Met deze nieuwe motor toont Ducati haar toewijding aan ontwikkeling, met de introductie van vier nieuwe motorblokken in zeven jaar, van de Desmosedici Stradale tot de Superquadro Mono, en nu de nieuwe V2. Deze motorblokken zijn ontwikkeld met de meest geschikte technische oplossingen, afhankelijk van hun beoogde toepassing.

De nieuwe tweecilinder voldoet aan de Euro5+ norm, heeft een cilinderinhoud van 890 cc en weegt slechts 54,5 kg, wat nieuwe standaarden voor lichtheid in de Ducati-reeks zet. Dit is een vermindering van 9,4 kg ten opzichte van de Superquadro 955, 5,9 kg ten opzichte van de Testastretta Evoluzione en 5,8 kg ten opzichte van de Scrambler Desmodue. Het IVT-systeem, dat eerder op de V4 Granturismo werd geïntroduceerd, zorgt voor een motor die soepel presteert bij lage toeren en eenvoudig onderhoud vereist. De klepspeling wordt om de 30.000 km gecontroleerd, wat een referentie is voor deze categorie.

De 90° V2 lay-out zorgt voor een compact blok met een sterke connectie met de Ducati-traditie. De cilinders zijn naar achteren gedraaid met een hoek van 20°, wat bijdraagt aan een optimale gewichtsverdeling.

Veelzijdigheid

De veelzijdigheid van de Ducati tweecilinders is een belangrijke eigenschap van de nieuwe V2, die zich aanpast aan verschillende modellen dankzij zijn compacte afmetingen en krachtige prestaties. Dit is mogelijk door de keuze voor twee verschillende configuraties met verschillende vermogens (120 of 115 pk bij 10.750 tpm). De boring en slag zijn 96 x 91,5 mm, wat een verhouding van 1,56 oplevert. Dit blok levert meer maximaal vermogen dan de Testastretta, met een koppelcurve die beter geschikt is voor de weg dan de Superquadro. Het maximale koppel bedraagt 93,3 Nm of 92,1 Nm bij 8.250 tpm, met een begrenzer ingesteld op 11.350 tpm in de vijfde en zesde versnelling.

De sportievere 120 pk uitvoering, voorzien van een race-uitlaat, verhoogt het vermogen tot 126 pk bij 10.000 tpm en het koppel tot 98 Nm bij 8.250 tpm, met een gewichtsbesparing van 4,5 kg. De 115 pk versie heeft een krachtigere dynamo om zware elektrische belastingen te ondersteunen, met versterkte drijfstangen en vliegwielen voor een soepelere respons. De toename van het traagheidsmoment, met 12%, zorgt voor een betere werking bij lage toeren, ondanks een lichte toename van het motormassa.

Dankzij het IVT-systeem garandeert de nieuwe Ducati tweecilinder een lineaire koppelafgifte, met snelle gasrespons en sportieve prestaties bij hoge toeren. Het IVT-systeem varieert de timing van de inlaatkleppen continu over 52°, wat zorgt voor een optimale overlap afhankelijk van het motortoerental en de gasklepopening. Meer dan 70% van het maximumkoppel is al beschikbaar bij 3.000 tpm, en tussen 3.500 en 11.000 tpm blijft het koppel boven de 80%.

De tuimelaars voor de inlaatklepopening hebben een DLC-behandeling, net als de Desmosedici MotoGP. De nokkenasaandrijving gebeurt via een ketting, en de kleppen worden gesloten door een klepveer. De inlaatklepstelen zijn hol voor een efficiënter distributiesysteem, met een gewichtsbesparing van 5%. De kleppen zijn verchroomd.

De vermogenstoegang verloopt via een gasklephuis met een diameter van 52 mm, met een sub-throttle injector die wordt aangestuurd door een ride-by-wire systeem dat vier verschillende rijmodi biedt. De mapping kan de koppelafgifte per versnelling aanpassen, zodat elke versnelling de juiste gasrespons biedt.

De klopsensor, aanwezig in beide versies, maakt het mogelijk om met minder kwalitatieve brandstof te rijden zonder verlies van betrouwbaarheid. Dit biedt de mogelijkheid om zorgeloos te reizen, zelfs in gebieden met minder beschikbaarheid van hoogwaardige benzine. De nieuwe V2 heeft een inlaatomleidingscircuit dat de lucht/brandstofmix verbetert voor efficiënter brandstofverbruik, wat leidt tot lagere emissies en een regelmatiger vermogensafgifte.

Alu cilindervoeringen

De carters zijn vervaardigd door spuitgieten en zijn zo ontworpen dat de waterkamer rond de cilindervoeringen is geïntegreerd. Net als het Superquadro blok heeft de nieuwe V2 aluminium cilindervoeringen, wat de directe bevestiging van de kop op het carter mogelijk maakt, resulterend in een stijve structuur met verbeterde dimensionale compactheid. De dunne wanden van de voeringen bevorderen een effectieve warmte-uitwisseling met de koelvloeistof.

De nieuwe V2 maakt compactere motorfietsen mogelijk door de waterpomp op de kop van de voorste cilinder te plaatsen, wat het uiterlijk van de motorfietsen verbetert. Daarnaast is de nieuwe tweecilinder uitgerust met een water/olie-warmtewisselaar in de V van de cilinders, waardoor een oliekoeler overbodig wordt en zo afmetingen en gewicht vermindert.

De versnellingsbak is uitgerust met Ducati Quick Shift (DQS) 2.0, wat een directer gevoel biedt zonder het traditionele “rubberachtige” gevoel van andere systemen. De slipperkoppeling met 8 schijven, afgeleid van de Testastretta 11°, vermindert het terugschakelmoment bij gesloten gasklep en verbetert de stabiliteit van de motorfiets tijdens remmanoeuvres.

De nieuwe V2 zal ook in een versie met minder vermogen beschikbaar zijn voor A2-rijbewijs houders.

De eerste motorfietsen met de nieuwe V2 worden binnenkort gepresenteerd tijdens de Ducati World Première op dinsdag 5 november om 18:00 uur.

Belangrijkste technische specificaties van de V2

  • 890 cc 90° V-twin
  • Gewicht: 54,5 kg (-9 kg t.o.v. Superquadro 955, -5,89 kg t.o.v. Testastretta Evoluzione, -5,82 kg t.o.v. Desmodue Scrambler®)
  • Ketting aangedreven distributie met dubbele bovenliggende nokkenas, IVT variabele inlaatkleptiming, 4 kleppen per cilinder.
  • Boring x slag: 96 x 61,5 mm
  • Compressieverhouding: 13,1:1
  • Maximumvermogen: 120 pk bij 10.750 tpm – 126 pk met race-uitlaat en maximumkoppel van 93,3 Nm bij 8.250 tpm
  • Versie met krachtigere dynamo en verkorte overbrengingsverhoudingen voor de eerste twee versnellingen, maximaal vermogen 115,6 pk bij 10.750 tpm en maximaal koppel van 92,1 Nm bij 8.250 tpm
  • Aluminium cilindervoering
  • Euro 5+ goedkeuring
  • Meerplaten natte koppeling met servo en antihopfunctie
  • Semi-droog carter met drukpomp en spoelpomp
  • Vermogenstoegang via gasklephuis met 52 mm diameter
  • Versnellingsbak met 6 versnellingen en optie voor Ducati Quick Shift (DQS) 3.0
  • Olie verversen om de 15.000 km
  • Controle en eventuele klepspelingafstelling om de 30.000 km
  • CO₂-uitstoot (WMTC): 120 g/km
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen