We worden er ondertussen bijna moe van, maar de soap of Ducati wel of niet verkocht wordt – en zo ja, aan wie? – heeft weer een cliffhanger te pakken, want tegenover Speedweek heeft KTM-topman Stefan Pierer verklaart dat Ducati inlijven hem geen heel slecht idee lijkt.
Momenteel is KTM met de recht de grootste motorfietsproducent van Europa, en ook wereldwijd timmert het Oostenrijkse merk aan de weg. Niet dat dat voor Pierer voldoende is, want de Oostenrijker geeft aan dat hij de intentie heeft na 2020 de derde plaats te veroveren op het wereldtoneel. Jezelf als doel stellen na Honda en Yamaha de grootste motorfietsfabrikant ter wereld te zijn, is nogal een teken van ondernemingsdrang. Overigens moet in die stelling meegenomen worden dat bepaalde Indiase en Chinese fabrikanten net even wat meer motoren afzetten, met Honda, Yamaha en dus KTM als ‘full-size’-marktleiders in deze vergelijking.
Ondernemerszin ontbeert Pierer sowieso niet, want hij bewees het al meermalen. Toen hij het failliete KTM begin jaren negentig overnam en uitbouwde, liet hij zien niet op de lauweren te rusten. WP Suspension werd ingelijfd, Husaberg werd overgenomen en later voegde men ook Husqvarna aan het merkengamma toe. Nu lijkt er nog maar één merk te zijn waar Pierer het warm van krijgt: ‘Ducati is Ducati’, vertelt Pierer Speedweek. Hij vervolgt: ‘Ducati is het enige merk dat goed bij ons zou passen. MV Agusta is te klein.’
Het hof maken
An sich een niet heel spannende uitspraak, die weinig echte intentie toont, ware het niet dat Pierer zich in hetzelfde interview meermalen lovend uitlaat over Ducati’s moederbedrijf Volkswagen – bijna alsof hij men in Wolfsburg het hof maakt. Zo zou hij de eigen bedrijfstructuur gespiegeld hebben aan het voorbeeld van de Volkswagen Group – duidend op de platformstrategie van de Duitse automaker. Zo is Volkswagen het moederbedrijf, maar ook het grootste merk, met onder die paraplu vervolgens Seat, Skoda, Bentley, Porsche en Audi, waarbij het merk met de vier ringen als moederfirma van sportief geschoeide merken als Lamborghini en Bugatti aangegeven wordt. Zo valt Ducati officieel ook onder Audi.
Die merken wisselen onderling techniek uit, zoals Pierers bedrijven tegenwoordig ook doen met WP, Husqvarna en KTM. Dat KTM nog altijd een sportauto bouwt – de X-Bow – wilde hij duidelijk ook graag benadrukken. O, en daar ligt een motorblok in van… juist, Audi.
Hoe een eventuele fusie, samenwerking of overname van Ducati door KTM eruit zou kunnen zien, is koffiedik kijken van het wazigste soort, maar als twee van de sterkere Europese motormerken de handen ineen zouden slaan kon Pierer ons nog wel eens versteld doen staan.
Foto: KTM