vrijdag 22 november 2024

Ducati Superquadro Mono: ééncilinder voor de weg keert na 30 jaar terug

Na een afwezigheid van 30 jaar heeft Ducati besloten om weer een ééncilinder motorfiets voor de weg te produceren. Deze nieuwe motorfiets, genaamd Superquadro Mono, is uitgerust met een cilinderinhoud van 659 cc en maakt gebruik van het desmodromische systeem. Met zijn uitzonderlijke prestaties zet deze motorfiets nieuwe standaarden in zijn categorie.

De Superquadro Mono is gebaseerd op het Panigale 1299 motorblok, dat het hoogtepunt vormt van Ducati’s straatlegale tweecilinders. Door gebruik te maken van verfijnde materialen en oplossingen voor elk onderdeel, levert deze ééncilinder indrukwekkende prestaties.

Ducati heeft de 2024 Multistrada V4 RS gepresenteerd

De naam “Superquadro” verwijst naar de extreme verhouding tussen boring en slag, die hoge toerentallen mogelijk maakt die normaal gesproken alleen bij racemotoren voorkomen. Met een boring/slag verhouding van 1,86 en een slag van slechts 62,4 mm is dit de meest extreme in zijn categorie. Het desmodromische klepsysteem draagt bij aan zowel de prestaties als het vermogen om zeer hoge toerentallen te bereiken.

Met een maximumvermogen van 77,5 pk bij 9.750 tpm en een maximumkoppel van 63 Nm bij 8.000 tpm biedt de Superquadro Mono ongekende prestaties voor een ééncilinder motorfiets op de openbare weg. In raceconfiguratie kan het maximale vermogen zelfs oplopen tot 84,5 pk bij 9.500 tpm.

De Ducati Superquadro Mono is ook geschikt voor motorrijders met een rijbewijs A2, mits aangepast.

Technische kenmerken

  • Zuiger met een recordboring van 116 mm voor stijfheid en weerstand
  • Tuimelaars van het desmodromische systeem met DLC-coating om wrijving te verminderen en slijtage te verminderen
  • Enkelvoudig ovale gasklephuis met drie verschillende vermogensmodi
  • Motorcarter met geïntegreerde watermantel rond de cilinderbuis voor gewichts- en koelvoordelen
  • Asymmetrische krukas uitgebalanceerd door twee balansassen

De transmissie heeft raceverhoudingen afgeleid van de Panigale V4, waardoor eenvoudige bediening mogelijk is en power-sliding bij het ingaan van bochten wordt vergemakkelijkt.

Kortom, de Ducati Superquadro Mono biedt geavanceerde technische oplossingen en verfijnde materialen voor zowel prestaties als lichtheid. Met zijn terugkeer naar de ééncilinder productie heeft Ducati een motorfiets gecreëerd die indruk maakt op het gebied van prestaties en rijplezier.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

1 Reactie

  1. Tuimelaars van het desmodromische systeem met DLC-coating om wrijving te verminderen en slijtage te verhogen.

    Is dat echt de opzet: verhogen van slijtage?

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen