Eind mei 2024 heeft Ducati op de Bike Shed Moto Show in Londen twee nieuwe conceptmotoren gepresenteerd: de Ducati Scrambler CR241 en RR241. Deze modellen bieden een visie op de toekomst van de Ducati Scrambler-serie en laten zien hoe veelzijdig en aanpasbaar het technische platform van de Scrambler is.
Ducati en Supreme creëren Streetfighter V4 met Drudi Performance
Ducati Scrambler CR241: een bijzondere caféracer
De Ducati Scrambler CR241 wordt beschreven als een natuurlijke doorontwikkeling van de Ducati Scrambler, maar is duidelijk een caféracer. Ontwikkeld in het Centro Stile Ducati, combineert de CR241 de techniek van de Scrambler met klassieke design-elementen. Hij is uitgerust met 17 inch wielen voor en achter en heeft sportieve stuuruiteinden met spiegels.
De retro-stijl carrosserie doet denken aan historische Ducati-modellen zoals de Pantah en de 750 SS. Het zadel, met een afneembare passagiersbekleding, is een knipoog naar de klassieke ‘Panettone’-zadels uit de jaren 70. De ingetogen kleurstelling rondt de Britse understatement van de CR241 af.
Ducati Scrambler RR241: een retro-enduro voor avonturiers
De Ducati Scrambler RR241 is ontworpen als een retro-enduro, gericht op offroad-gebruik. Uitgerust met ruige Pirelli Scorpion Rally-banden en een robuuste bagagedrager op de tank, straalt hij een stevige, avontuurlijke geest uit. De bagagedrager vervangt de passagierszit en biedt extra opbergruimte.
De RR241 heeft een hooggeplaatste Termignoni-uitlaat en een beschermkap op de upside-down voorvork. Opvallend is de aluminium achterbrug, die blijkbaar is overgenomen van het enduro-model Ducati DesertX.
Beide concepten zijn gebaseerd op de huidige Ducati Scrambler. De luchtgekoelde L-twin motor met desmodromische klepbediening levert 73 pk (53,5 kW) bij 8.250 tpm en een koppel van 65 Nm bij 7.000 tpm. Met een zesversnellingsbak en een stalen buizenframe blijft de Scrambler trouw aan zijn traditie. Het moderne TFT-kleurenscherm in het dashboard zorgt voor een eigentijdse gebruikerservaring. Het gewicht bedraagt ongeveer 185 kg met een volle 13,5 liter benzinetank.
Mogelijke serieproductie
De vraag of de CR241 en RR241 in productie zullen gaan, blijft spannend. Ducati volgt de publieke reacties nauwlettend. Volgens hoofdontwerper Andrea Amato is de mening van het publiek doorslaggevend: ‘Hoe enthousiast motorrijders zijn over een van de modellen is echt interessant.’ Ook Rocco Canosa, productmanager van de Scrambler- en Diavel-series, benadrukte het belang van de feedback: ’Na de feedback van deze show gaan we terug naar de ingenieurs en bespreken hoeveel we er moeten produceren.’
Er zijn echter nog technische uitdagingen die moeten worden opgelost voordat productie mogelijk is. Dit omvat aanpassingen aan het frame en de realisatie van de carrosserie-onderdelen in een kwaliteit die voldoet aan de productiemaatstaven.