Ducati heeft in samenwerking met Audi en Ford deelgenomen aan de eerste Amerikaanse demonstratie van het ConVeX-project (Connected Vehicle to Everything), een communicatiesysteem dat voertuigen, infrastructuur en voetgangers met elkaar verbindt.
Een Multistrada 1260 deed mee aan de test, die plaatsvond op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Eerder, in juli 2018, werd het ook al in Duitsland gedemonstreerd.
Het project is een belangrijk onderdeel van Ducati’s Safety Road Map 2025 strategie die tot doel heeft nieuwe veiligheidssystemen en technologieën voor motoren te ontwikkelen. Om te beginnen installeert de Italiaanse fabrikant ABS Cornering in het volledige gamma, dat in 2020 zal worden gevolgd door de marktintroductie van een model met voor- en achterradar.
Op CES kondigden de drie bedrijven hun gezamenlijke inspanningen aan om de commerciële toepassing van de C-V2X communicatietechnologie voor verkeersveiligheid, verkeersefficiëntie en geautomatiseerd rijden te versnellen.
Multistrada 1260
De Multistrada 1260 sloot zich aan bij de auto’s van Audi en Ford om verschillende rijsituaties te demonstreren met behulp van draadloze C-V2X communicatie. Auto’s en motor werden in een situatie geplaatst die liet zien hoe C-V2X tussen voertuigen kan worden gebruikt om over voorrang te onderhandelen op een onoverzichtelijke kruising, waar ze elkaar niet konden zien.
De bedrijven toonden ook extra Vehicle-to-Vehicle, Vehicle-to-Pedestrian en Vehicle-to-Infrastructure veiligheidsscenario’s, waaronder het Intersection Movement Assist (IMA). Dat voorkomt botsingen op kruispunten. Het Work Zone Warning scenario is ontworpen om bestuurders een waarschuwing te geven voor de naderende wegsituaties.
Pierluigi Zampieri, Vehicle Innovation Manager bij Ducati Motor Holding, gaf commentaar: ‘Deze demonstratie toont praktijkgevallen waarin geavanceerde technologieën de veiligheid van motorrijders aanzienlijk kunnen verbeteren. C-V2X communicatie is een van de belangrijkste projecten van Ducati’s Safety Road Map 2025. Er is geen betere plaats dan CES om te praten over onze weg naar de toekomst’.
Bron: visordown
Wat ik er uit opmaak is dat zowel de auto en de motor deze techniek aan boord moeten hebben. Derhalve een hele slechte ontwikkeling . “sorry voor je dwarslaesie maar ik kon er niets aan doen want je verscheen niet op mijn scherm”.