Patenttekeningen geven aan dat Ducati de naadloze versnellingsbak uit de MotoGP zou willen gebruiken voor een straatmotor.
Naadloze versnellingsbakken zijn al zo’n 10 jaar bekend uit de MotoGP. Zij zorgen ervoor dat je kunt opschakelen zonder tractie te verliezen. Het systeem brengt ook geen onrust in het rijwielgedeelte, zoals het geval kan zijn met een quickshifter. In de MotoGP zorgt dit voor een soepeler rijgedrag bij het schakelen, permanente aandrijving en minder bandenslijtage.
Aan de vooravond van de versnellingsbakrevolutie
Maar het systeem dat in de octrooitekeningen wordt getoond, verschilt van het systeem dat in de MotoGP wordt gebruikt. Het octrooi laat een mechanische oplossing zien die suggereert dat het zou worden gebruikt in een versnellingsbakbehuizing van een conventionele motor.
Wanneer het patent wordt geïmplementeerd in een productiemotorfiets, en in welke, is op dit moment onbekend, maar waar zou het beter passen dan in Ducati’s vlaggenschip, de supersport Panigale V4?