Elk nieuwe Ducati Monster is een ode aan de oer-Monster, dus Ducati’s Monster 821 is dat – volgens de Bolognezen – net zo. Deze herziene vloeistofgekoelde Monster is op papier de perfecte middenklasser tussen de Desmodue 797 en de grote 1200cc-Monsters. Zo lijkt Ducati een moderne Monster voor ieder te bieden per komend jaar.
Ducati heeft de 2018 Monster 821 onthuld in meer dan honderd foto’s voor zijn live debuut op de EICMA volgende maand. Met de 2018 Ducati Monster 821 heeft de ontwerper een groot aantal veranderingen aangebracht aan het ontwerp. De Monster 821 is verkrijgbaar in Ducati Yellow, een eerbetoon aan de originele Monster 900, die in dit kleurenschema populair was. Daarnaast is de motor ook verkrijgbaar in het klassiek Ducati rood en matzwart.
Ducati zegt dat de 2018 Monster 821 een aantal kenmerken heeft van de eerste Monster 900, welke in 1992 op de markt werd gebracht. De brandstoftank is vernieuwd en geleend van zijn grote broer, de Monster 1200. Ook is de koplamp afgeleid van de Monster 1200, terwijl de kont is vervangen door een slanker exemplaar geïnspireerd op de Monster 900. Daarnaast is er een nieuwe dubbele uitlaat, wat er zowel klassiek als hedendaags uit ziet. Misschien wel het opvallendste, is het verdwijnen van de enorme schetsplaten waar zowel de bestuurders- als de bijrijdersvoetsteunen aan bevestigd zaten bij het vorige 821-model. Rijders met grote voeten werden daardoor fiks beperkt, wat nu wel eens heel anders kan zijn. In positieve zin, uiteraard.
Meer of meer van hetzelfde?
De nieuwe Monster 821 heeft de beschikking over een geheel nieuw TFT-dashboard, die zowel de geselecteerde versnelling als de brandstofindicator weergeeft. Ook toont het de meerdere rijmodi, zoals Sport, Touring en Urban, terwijl je ook kunt kiezen tussen 3-level Bosch ABS en een 8-level Traction Control als onderdeel van het Ducati veiligheidspakket. Andere optionele functies op de Monster 821 zijn onder andere een quickshifter en het Ducati multimedia systeem.
De kracht voor de nieuwe Monster 821 komt voor uit de 821 cc, Testastretta tweecilinder motor die 109 pk geeft bij 9250 rpm en 86 Nm koppel bij 7750 rpm, met zes versnellingen. De motor is overigens wel aangepast op de Euro 4-norm, waardoor hij 2 pk verlies heeft. De Monster 821 wordt geleverd met het Brembo-remsysteem, met twee 320 mm remschrijven aan de voorkant met M4-32 remklauwen en geraffineerde vering met een 43 mm-dikke voorvork en een verstelbare schokdemper aan de achterkant.
Naast de Monster 821 is Ducati van plan om nog vier modellen te onthullen. De motoren worden onthuld op 5 november tijdens de 2017 Ducati World Premier en zullen te bewonderen zijn op de EICMA motorshow. De Monster 821 wordt geproduceerd in India en zal pas volgend jaar verkrijgbaar zijn. Hoe het rijdt en wat ‘ie kost weten we waarschijnlijk volgende week wel, aangezien testredacteur Ad van de Wiel er dan al mee rijdt.
We houden je op de hoogte!
Foto’s: Ducati
[justified_image_grid ids=25369,25370,25371,25372,25373,25374,25375,25376,25377,25378,25379,25380,25381,25382,25383,25384,25385,25386,25387,25388,25389,25390,25391,25392,25393,25394,25395,25396,25397,25398,25399,25400,25401,25402,25403,25404,25405,25406,25407,25408,25409,25410]