Geloof het of niet, maar in 1993 kwam de eerste Monster op de markt. Nu, bijna 21 jaar later, komt Ducati met de Monster 1200 (S). En wat valt op? Inderdaad, het is gewoon weer een echte Monster. Of toch niet…
Aan de basis van beide nieuwe naakte pk-opslagplaatsen ligt namelijk het beproefde 1198 Testastretta 11°-blok. En een ander blok heeft bij een naked vanzelfsprekend heel veel invloed op het uiterlijk. Tel daarbij de grotere benzinetank op en het is toch echt anders. De standaard variant heeft overigens al 135 pk bij 8.750 toeren per minuut en een koppel van 117.7 Nm bij 7.250 toeren. De S doet daar nog eens tien pk en 7 Nm bij! Met een rijklaar gewicht van 209 kilogram voor beide modellen weten we genoeg…
Doordat het blok stijver geworden is, zit het veel kortere frame op de cilinderkoppen gemonteerd. Een trucje afkomstig van de Panigale. Het achtvoudig instelbaar traction controle, ABS met drie standen en drie verschillende rijmodus zijn wat ons betreft geen overbodige luxe. Chique remmen, dito vering, een enkele swingarm en lichtgewicht wielen maken het af.