Bij Ducati’s moederbedrijf Volkswagen AG zijn ze met een strategische herstructurering bezig. Dat wil zeggen, ze hebben geld nodig en het imago moet opgepoetst worden. Kind van de rekening? Onder meer Ducati.
Audi zwaait al sinds 2012 – niet onverdienstelijk – de scepter bij Ducati, maar met moederfirma VW in de problemen door Dieselgate en het Sjoemelsoftware-verhaal, moet er echt iets gaan veranderen. Het VAG-concern schijnt zo’n anderhalf miljard te kunnen en willen vangen voor Ducati, maar zal dan wel eerst een koper moeten vinden. En naar het schijnt hebben meerdere fabrikanten er oren naar. De belangrijkste komt uit India.
Want zowaar Royal Enfield schijnt te loeren naar een overname. Het meer dan een eeuw oude motormerk – van oorsprong Brits – ziet namelijk meer dan genoeg handvatten om aan te kunnen pakken met Ducati, waarvan de allerbelangrijkste toch wel de historie van beide merken is.
Nieuw Tijdperk
Zowel Ducati als Royal Enfield gaan namelijk prat op hun geschiedenis, maar desalniettemin hebben beide merken compleet verschillende doelgroepen. Royal Enfield bouwt eenvoudige, portemonneevriendelijke machines met een retroslag, terwijl Ducati zich toelegt op exclusiviteit, design en prestaties.
Als op één na grootste fabrikant van India – na Hero MotoCorp, de grootste motorfabrikant ter wereld – kan Royal Enfield met Ducati grote stappen maken, zeker ook voor de lokale markt, een groeimarkt pur sang. Al helemaal wanneer je bedenkt dat Ducati haar grootste merkwinkel per slot van rekening in New Dehli heeft zitten. Maar ook de Europese concurrenten zijn aanwezig, met een samenwerking van het lokale TVS met BMW Motorrad voor de G310-modellen en het Indiase Bajaj is vervolgens voor 47,99 procent eigenaar van KTM. Daarnaast produceert Harley-Davidson er de Street-reeks.
Royal Enfield zou, zoals het er nu naar uitziet, de grote baas worden van Ducati, waarmee het Italiaanse merk een nieuw tijdperk ingaat. Ook Royal Enfield zelf kan zich er flink mee ontplooien. Hoe en wat precies, dat is voor nu nog even de vraag, maar dat Ducati niet ten onder zal gaan mocht Volkswagen er definitief de handen vanaf trekken, dat moge duidelijk zijn.
Foto’s: Ducati en Royal Enfield