Ducati heeft de nieuwe Multistrada V4 RS gepresenteerd. De nieuwste Multistrada heeft een Desmosedici Stradale-motorblok, dat afgeleid is van de Panigale V4.
Deze Multistrada heeft dus het Stradale V4-motorblok van 1.103cc, maar Ducati heeft deze aangepast, om een vloeiende vermogensafgifte bij lage toeren te creëren. Het motorblok heeft een maximumvermogen van 180 pk en topt uit bij 13.500 tpm. Verder is de eindoverbrenging verkort en heeft de V4 RS een droge koppeling van billet aluminium. Op het gebied van geluid hoeft de Multistrada ook niet onder te doen, want hij beschikt over het luchtfilter van de Panigale V4 R en een uitlaatsysteem met Akrapovič-demper. Als laatste beschikt de motor over cilinderuitschakeling. Hierdoor schakelt het blok zelf de achterste twee cilinders uit, wanneer de motor in neutraal staat.
Op het gebied van elektronica heeft de Multistrada een 6,5 inch TFT-dashboard, waar verschillende snufjes op terug te vinden zijn. Hierbij kan je allereerst aan Adaptive Cruise Control en Blind Spot Detection denken. Verder heeft de motor vier vermogensstanden (Full, High, Medium, Low), Traction Control, Wheelie Control, Engine Brake Control en Quick Shift. Al deze systemen zijn geïntegreerd in de vier rijmodi, namelijk Race, Sport, Touring en Urban. Verder heeft de V4 RS Engine Brake Control, dat instelbaar is op drie niveaus.
Video Ducati Multistrada V4 S Grand Tour test
Ducati stelt dat ook het chassis en aanverwanten aangepakt zijn. Zo bespaart het titanium frame 2,5 kg, ten opzichte van het standaard frame. Verder zijn de gesmede aluminium Marchesini wielen, 2,7 kg lichter dan die van de V4 S. het rubber wat we hieronder terugvinden zijn Diablo Rosso IV Corsa-banden, in de maten 120/70 voor en 190/55 achter. De demping bestaat verder uit Öhlins Smart EC 2.0 vering. Aan de voorkant omvat het remsysteem remschijven met een diameter van 330 mm en Brembo Stylema monoblok-remklauwen. Dat is vergelijkbaar met de Multistrada V4 S, waaraan de remblokken van de Panigale V4 zijn toegevoegd. Achteraan bevat het systeem een enkele schijf met een diameter van 265 mm, waarop een Brembo zwevende remklauw werkt.
Naast de carbon en titanium elementen is er gekozen voor een kleine accu om het gewicht verder te verlagen. Op deze manier is er 3 kg bespaard ten opzichte van de Multistrada V4 Pikes Peak.
De 2024 Multistrada V4 RS is vanaf januari 2024 verkrijgbaar bij officiële Ducati-dealers in één uitvoering, met standaard een radar voor en achter in de kleur Iceberg White. De prijs is nog niet bekend.