Het Italiaanse motocrosskampioenschap 2024 gaat de geschiedenis in. Ducati debuteert, wint een manche tijdens het eerste evenement en triomfeert aan het einde van het seizoen door de MX1-titel naar Borgo Panigale te brengen. Een jaar later debuteert een nieuwe crossmotor onder de vlag van Ducati. Zal de geschiedenis zich herhalen in 2025?
Er zijn veel overeenkomsten, maar ook veel verschillen, te beginnen met de cilinderinhoud. De Desmo250MX heeft een cilinderinhoud van… 250 cc, zoals van oudsher is voorgeschreven in de MX2. Daarnaast is er een geheel nieuwe structuur: het Beddini Racing Team ondersteunt de ontwikkeling van de kleinste MX-Ducati op de baan en in de wedstrijden. Door de verminderde cilinderinhoud is de desmodromische distributie nog belangrijker voor de prestaties. Althans, op papier.
De airbag in de motocross werkt. In Detroit hebben we het bewijs gezien
Het adagium zegt: ‘Een winnend team moet je niet veranderen’ en inderdaad zal Alessandro Lupino, de huidige Italiaanse MX1-kampioen, op het zadel van de Desmo250MX plaatsnemen. Hij rijdt dit jaar in de MX2 en, net als bij de 450, is hij een integraal onderdeel van het project als testrijder en ontwikkelaar.
Ten slotte staat een lange wachttijd op het punt te eindigen. Op 3 april zal de Desmo450MX definitief worden gepresenteerd, en vanaf juni is deze beschikbaar bij geselecteerde dealers.