De Ducati DesertX domineert in de klasse voor tweecilinders op de Erzbergrodeo 2023, een van de meest populaire extreme enduro-wedstrijden. Terwijl op het Mugello-circuit de Desmosedici GP en Pecco Bagnaia de MotoGP Grand Prix van Italië domineerden, was een andere Ducati actief op de extreem uitdagende parcoursen van de Oostenrijkse ijzermijn. De DesertX, bestuurd door veelvoudig enduro-kampioen en Europees Supercross-kampioen Antoine Meo, won de Iron Road Prolog van de Erzbergrodeo. Meo, die vanaf het begin betrokken was bij het DesertX-project en er ambassadeur van werd, nam ook deel aan de bijrace Mitas Rocket Ride, waarin hij als vierde eindigde en als eerste in de tweecilinderklasse.
Ducati Hypermotard 950 RVE in nieuwe Graffiti Livery Evo
De Iron Road Prolog is de race die meer dan 1.200 ingeschreven deelnemers in staat stelt zich te kwalificeren voor het finalevenement van de ‘Rodeo’. Verdeeld over twee sessies, vindt het plaats op een extreem steile helling (meer dan 600 meter hoogteverschil over 13,5 km), waar een- en tweecilinders tegen elkaar strijden. Dankzij zijn spectaculaire karakter is het in de loop der jaren een van de meest intensieve en bekeken races van het evenement geworden. In de Iron Road Prolog was de dominantie van Meo en de DesertX overweldigend, met een dubbele overwinning in de tweecilinderklasse. In de race op vrijdag bedroeg de voorsprong op de eerste concurrent maar liefst 12 seconden, terwijl de voorsprong op zaterdag, op een parcours dat zwaar was omdat er op gereden was, zelfs steeg naar 20, wat de kwaliteiten van de tweecilinder uit Borgo Panigale nog eens extra benadrukte. De DesertX toonde zo zijn sportieve capaciteiten op een parcours dat de prestaties van de Ducati-motor benadrukte en tegelijkertijd de geschiktheid van het chassis testte op de uitdagende routes van de Erzberg.
In de Mitas Rocket Ride, een race voor zowel een- als tweecilinder motoren, streden 277 coureurs op een steile en ruige route. Het raceformat omvatte twee kwalificatiesessies op tijd, resulterend in de snelste 48 coureurs die vervolgens in groepen van 6 tegen elkaar racen, waarvan er drie doorgaan naar de volgende race.
In deze race reed Antoine Meo zich met grote vastberadenheid door de kwalificaties, waarin hij als zestiende eindigde van de 277 deelnemers. Hij behaalde vervolgens een tweede plaats in de achtste finales, een derde plaats in de kwartfinales en een tweede plaats in de halve finale. Deze resultaten stelden hem in staat zich te kwalificeren voor de Superfinale, als enige op een tweecilinder, waarin de getalenteerde Fransman en de Ducati DesertX een verrassende vierde plaats behaalden.
De DesertX is de eerste Ducati in de geschiedenis met een 21-inch voorwiel en een 18-inch achterwiel, en is een motorfiets die is ontworpen om zelfs het meest uitdagende offroad terrein aan te kunnen. Het specifieke offroad ontwikkelingswerk in combinatie met de vaardigheden op de weg van Ducati heeft geresulteerd in een makkelijk bestuurbare en handelbare motorfiets, die zich op zijn gemak voelt op elk soort terrein en asfalt. Ergonomie en aerodynamisch onderzoek hebben geleid tot een motorfiets die thuis is in offroad omgevingen en tegelijkertijd comfortabel, gemakkelijk en veilig is tijdens reizen.
Om de uitdagingen van de Erzbergrodeo aan te gaan, werd de DesertX aangepast om zijn offroad capaciteiten verder te verbeteren. De voorvork en de achtervering werden herzien om een grotere veerweg te bieden. Voor de bandenkeuze werd gekozen voor de Metzeler Six Days Extreme, speciaal ontworpen voor extreme enduro-races. Voor de deelname aan de Erzbergrodeo verzorgde het Ducati Styling Center een speciale livery voor de DesertX, waarbij het wit wordt gecombineerd met zwart en de drie typische roodtinten van de MotoGP en Superbike.